۰۸ اردیبهشت، ۱۳۹۱

دبير کل سازمان ملل: دولت سوريه به طرح صلح عنان پايبند نيست

بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد ،پنجشنبه ۷ ارديبهشت ماه در بيانيه‌ای اعلام کرد که دولت سوريه به تعهد خود به طرح صلح کوفی عنان پايبند نبوده و سلاح های سنگين را از مناطق مسکونی خارج نکرده است. بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد ،پنجشنبه ۷ ارديبهشت ماه در بيانيه‌ای اعلام کرد که دولت سوريه به تعهد خود به طرح صلح کوفی عنان پايبند نبوده و سلاح های سنگين را از مناطق مسکونی خارج نکرده است.

در همين حال نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب ،گفت : وزرای امور خارجه عضو اين اتحاديه در نشست فوق العاده شامگاه پنجشنبه خود خواستار دخالت شورای امنيت سازمان ملل متحد به منظور متوقف کردن خشونت‌ها در سوريه شده‌اند.

از سويی معترضان سوری می‌گويند که از زمان آغاز به کار ناظران سازمان ملل متحد در سوريه، دستکم ۴۶۲ نفر در اين کشور کشته شدند.

اين ناظران به منظور نظارت بر توافق آتش بسی است که طرفهای درگير در سوريه برپايه طرح صلح کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، با اجرای آن موافقت کرده‌اند.

 ابراز نگرانی بان گی مون

دبير کل سازمان ملل متحد در بيانيه خود اظهار داشت: ناظران نظامی غير مسلح سازمان ملل متحد در سوريه گفته‌اند که «سلاح سنگين، تجهيزات نظامی و نيروهای ارتش سوريه همچنان در مناطق مسکونی حضور دارند.» او افزود که اين مساله «او را نگران می‌کند. »

به گزارش خبرگزاری رويترز بان گی مون يادآور شده است که دولت سوريه در اين شرايط »تعهد خود را به خارج کردن نيروهای و سلاح‌های سنگين خود از مناطق مسکونی» نقض کرده است.

با اعلام انزجار از «ادامه اعمال خشونت آميز از جمله گلوله باران توپخانه‌ای مناطق مسکونی و وقوع انفجار در اين مناطق» از دمشق خواست به تعهدات خود پايبند باشد.
از سويی احمد فوزی سخنگوی سخنگوی کوفی عنان همچنين از وجود گزارش‌هايی از حملات نيروهای دولتی به مردمی که با ناظران صحبت می‌کنند خبر داد.

اتحاديه عرب: شورای امنيت دخالت کند

از سويی نبيل العربی در کنفرانس خبری خود پس از نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب گفت که اين اتحاديه در قطعنامه نشست خود خواستار مداخله شورای امنيت برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوريه شده است.

او ياد آور شد که اتحاديه عرب خواستار اين مداخله برپايه فصل هفتم ميثاقنامه سازمان ملل شده است.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، نبیل العربی تاکيد کرد: اتحاديه عرب خواهان دخالت نظامی خارجی در سوريه نيست بلکه خواهان آن است که مصوبات شورای امنيت الزام آور باشد.

او با اشاره به هماهنگی کامل ميان اتحاديه عرب و سازمان ملل متحد در خصوص سوريه گفت قطعنامه‌های شورای امنيت برپايه تصميم‌های اتحاديه عرب صادر خواهد شد.

دبيرکل اتحاديه عرب گفت در بخش ديگری از سخنان خود گفت که وزرای امور خارجه کشورهای عربی خواستار گردهم آمدن طيف‌های مختلف معترضان سوريه در روزهای ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت ماه در قاهره پايتخت مصر شده‌اند.

افزايش شمار کشته شدگان

از سوی ديگر اتحاديه کميته‌های هماهنگی اعتراض‌های سوريه در بيانيه‌ای اعلام کرده است که از زمان آغاز ماموريت ناظران، عمليات نظامی نيروهای دولتی سوريه در مناطق مختلف متوقف نشده است.

اين گروه مخالف نظام بشار اسد ، رئيس جمهور سوريه می‌گويد، در اين مدت زمانی، کشته شدن ۴۶۲ نفر، ربوده شدن جنازه‌ شماری از کشته شدگان و غارت ۶۰ منزل را ثبت کرده است.

اين بيانيه از اعدام سه جوان در منطقه دير بعلبه حمص، گلوله باران قبرستان ديربعلبه در حومه دمشق و يورش به بيمارستان حمدان و غارت آن در روز پنجشنه خبر داده است. بنا بر اين اعلام شمار کشته شدگان در اين روز به ۲۲ نفر رسيده است که ۱۲ تن از آن‌ها در ديرالزور، شش تن در حلب، سه تن در حمص و يک نفر در حومه دمشق بوده‌اند.

از سويی شورای ملی سوريه که در آن طيف‌های وسيعی از معترضان اين کشور حضور دارند، با صدور بيانيه‌ای خاطرنشان کرده که نظام حاکم بر اين کشور «در سکوت» بين المللی از سوی برخی از قدرت‌های جهانی حمايت می‌شود.

اين بيانيه در پی بمباران روز چهارشنبه شهر حماه و کشته شدن ۷۰ نفر در منطقه مشاع الطيار اين شهر، صادر شده است.

از سوی خبرگزاری دولتی سوريه افرادی را که «گروه‌های تروريستی مسلح» نام نهاد را، متهم به کشتن چهار نفر در منطقه عربين در حومه دمشق کرد. اين خبرگزاری گزارش داده است که اين گروه‌ها همچنين «به روستای ترکمان بارح در جنوب غرب اخترين در حومه حلب يورش برده‌اند و در آن‌ها دو خانواده را قتل عام کردند.»

خبرگزاری دولتی سوريه از کشته شدن دو تن از نيروهای امنيتی در منطيه ديرالزور هم خبر داده و گفته که گروه‌های مسلح تروريست اقدام به کشتن يک مدير مدرسه در حلب با بمبگذاری خودروی او کرده‌اند.

در همين چارچوب، عدنان محمود ، وزير اطلاع رسانی سوريه کسانی که «گروه‌های مسلح تروريست» ناميد را به ۱۳۰۰ بار نقض آتش بس منعقد شده برپايه طرح کوفی عنان  متهم کرد.

وزير اطلاع رسانی سوريه افزود: «متوقف کردن اعمال خشونت آميز نيازمند نظارت بی‌طرف و شفاف و زير نظر گرفتن نقض آتش بس از سوی گروه های مسلح تروريست است.» او همچنين بر حق نيروهای دولتی در پاسخ به حملات مخالفان تاکيد کرد.

عدنان محمود همچنين کشورهای همچون ترکيه، قطر و عربستان سعودی را متهم کرد که «با تروريست‌هايی که سوريه را در معرض حملات خود قرار داده‌اند، همپيمان هستند و از گروه‌های مسلح تروريست حمايت مالی و تسليحاتی می‌کنند. »

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر