۱۵ آذر، ۱۳۸۸

«ایران به 20 مرکز جدید غنی‌سازی نیاز دارد»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ايران برای تامین سوخت نیروگاه‌های اتمی خود به تاسیس 20 مرکز غنی‌سازی نیاز دارد.

علی‌اكبر صالحی روز جمعه در مصاحبه با پرس تی وی گفت: ایران به 20 هزار مگاوات برق احتیاج دارد که سوخت مورد نیاز آن 20 برابر توان تولید مرکز غنی‌سازی نطنز است.

وی افزود: دولت تصمیم گرفته است 10 مرکز غنی‌سازی مشابه نطنز ایجاد کند که هر یک با تولید سالانه 30 تن اوارنیم غنی شده، سوخت یکی از نیروگاه‌های اتمی کشور را تامین خواهند کرد.

وی افزود: تعهد ایران به پیمان ان پی تی مانع رسیدن غرب به اهداف خود در موضوع اتمی شده است، از این رو کشورهای غربی تلاش می‌کنند با وارد کردن فشار، ایران را وادار به خروج از این پیمان کنند، ولی ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) خارج نخواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره سایت «فوردو» در نزدیکی قم گفت: تاکنون هیچ سانتریفوژی در فوردو نصب نشده و هیچ مقداری اورانیوم نیز وارد این مرکز نشده است و آنچه تاکنون در این مرکز ایجاد شده است در حد ساخت زیرساخت‌های اصلی مرکز است.

شورای حکام سازمان انرژی اتمی یک هفته پیش قطعنامه جدیدی علیه ایران به علت تاسیس مرکز فردو تصویب کرد. با این حال به علت مخالفت برخی از اعضا با جنبه‌های سیاسی این قطعنامه تصویب آن با موافقت همه 10 عضو شورا انجام نشد.

صالحی با غیرمنطقی خواندن این قطعنامه تاکید کرد: اعمال تحریم‌های بیشتر فشار مورد انتظار غرب را بر ایران وادارنخواهد کرد و نمی‌تواند این کشور را به تسلیم در برابر خواسته‌های غرب وادار کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین به کشورهای غربی درباره اقدام به هرگونه رویارویی با این کشور هشدار داد و گفت: چنین عملی عواقب پیش‌بینی نشده‌ای به همراه خواهد داشت.

صالحی افزود: به زمان احتیاج است، تا عقلا بتوانند با مذاکره با یکدیگر برای حفظ آبرو و وجهه کشورهایی که به ایران در زمینه پرونده هسته‌ای تهمت زده‌اند، راهی پیدا کنند.

ایران پس از تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام آن را تلاشی برای تحت فشار دادن این کشور خواند و هشدار داد، این اقدام می‌تواند به فضای سازنده حاکم بر همکاری‌ها در زمینه پرونده هسته‌ای آسیب بزند.

ایران با تاکید بر ادامه فعالیت تحت چارچوب پیمان «ان پی تی» هشدار داده است: نادیده گرفتن حق قانونی ایران در دستیابی و توسعه صلح‌آمیز فناوری هسته‌ای می‌تواند میزان همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به کمترین حد ممکن از نظر قانون کاهش دهد.

0 comments:

ارسال یک نظر