۱۵ آذر، ۱۳۸۸

اختلال شدید اینترنت در آستانه ۱۶ آذر

شبکه اینترنت در ایران از عصر روز شنبه (۱۴ آذر) به شدت مختل شده، در برخی نقاط به کلی از کار افتاده و امکان استفاده عادی برای کاربران وجود ندارد.
دولت در آستانه روز دانشجو (۱۶ آذر)، برای مقابله با تظاهرات اعتراضی مردم و جلوگیری از بازتاب رویدادهای این روز در رسانه‌ها، شبکه‌های ارتباطی از جمله اینترنت را از کار انداخته و بسیاری از وب‌سایت‌ها را مسدود کرده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از چند منبع نزدیک به شرکت‌های خدمات اینترنت در کشور اعلام کرد که از کار افتادن اینترنت و اختلال در آن دلیل فنی ندارد و با تصمیم دستگاه‌های دولتی انجام شده است.
تاکنون هیچ یک از مسئولان از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اختلال شدید در شبکه اینترنت کشور توضیحی نداده‌اند.
بسیاری از کاربران اینترنت می‌گویند سرعت شبکه بسیار کند شده و حتی دسترسی به سرویس‌های ایمیل از جمله یاهو و جی.میل به سختی انجام می‌شود.
این نخستین بار نیست که دستگاه‌های دولتی تصمیم می‌گیرند که شبکه اینترنت را از دسترس مردم خارج کنند.
پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست‌جمهوری که با اعتراض گسترده به نتایج انتخابات همراه شد، اختلال در اینترنت و خطوط تلفن همراه و پیام کوتاه، به روشی برای مقابله با اعتراض‌های مردم تبدیل شد.
از هنگام ناآرامی‌های پس از انتخابات و سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی، دولت تصمیم گرفت با این کار از هماهنگی مردم برای برگزاری تجمع و راهپیمایی و همچنین پخش اخبار، عکس‌ها و ویدیوهای مربوط به آن جلوگیری کند.
گفتنی است به دلیل محدودیت‌های رسانه‌ای برای خبرنگاران داخلی و خارجی فعال در ایران، اخبار اعتراض‌ها بیشتر با گرفتن ویدیو و عکس توسط خود مردم و با روش روزنامه نگاری شهروندی به رسانه‌ها فرستاده می‌شود.
شبکه‌های فیس‌بوک، تویتر، یاهو مسنجر و گوگل در ایران مسدود شده‌اند و حتی نرم‌افزارهایی که امکان دسترسی به این سایت‌ها را فراهم می‌کنند نیز به دلیل فیلترینگ گسترده، قابل استفاده نیستند.
پیش‌تر، در تظاهرات ضددولتی ۱۳ آبان و روز قدس هم دولت شبکه اینترنت را مختل کرده و دسترسی به بسیاری از سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی را به شدت محدود کرده بود.
اما برای نخستین بار، شبکه خطوط اینترنت یا تلفن همراه، دو روز پیش از تظاهرات و به صورت پیش‌بینی شده قطع می‌شود در حالی که اختلال در خطوط ارتباطی یا قطع آنها در اعتراضات پیشین، تنها در همان روز دیده می‌شد.
به دلیل نبود فضای اجتماعی برای سازماندهی تجمع‌‌ها به دور از خشونت در اعتراض به دولت احمدی‌نژاد، معترضان بیشتر از اینترنت برای کار استفاده می‌کنند.
فردا، دوشنبه ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است. در سال ۱۳۳۲در این روز احمد قندچی، مصطفی بزرگ نیا و آذر شریعت رضوی از دانشجویان دانشگاه تهران در یک تظاهرات اعتراضی در این دانشگاه توسط نظامیان دولت وقت کشته شدند.
از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ تاکنون، روز دانشجو به دلیل بیم حکومت از جنبش‌های دانشجویی و گسترش دامنه تظاهرات‌ها از دانشگاه‌ها به خیابان‌ها، تدابیر امنیتی شدیدی برای مقابله سرکوب اعتراضات احتمالی در این روز برقرار می‌کند.
گفتنی است از چند هفته پیش بسیاری از گروه‌های دانشجویی و مردم در حال تدارک برگزاری تظاهرات و تجمع اعتراضی در روز دانشجو هستند و بسیاری از اصلاح‌طلبان هم مردم را به شرکت در مراسم این روز دعوت کرده‌اند.
به نظر می‌رسد تا هنگامی که مردم قانع نشوند و به اعتراضشان پاسخ داده نشود، هر مناسبت تقویمی و رسمی به فرصتی برای اعتراض تبدیل شود.

0 comments:

ارسال یک نظر