۱۵ آذر، ۱۳۸۸

حذف توتال از فاز ۱۱ پارس جنوبی

توتال سال‌ها در مورد بهره‌برداری از بلوک یازدهم میدان گازی پارس جنوبی، که در آن ساخت تاسیساتی برای تولید گاز طبیعی مایع و صدور این گاز نیز پیش‌بینی شده، با ایران مشغول مذاکره بود.



یک مقام وزارت نفت از کنار گذاشته شدن شرکت توتال فرانسه از سرمایه‌گذاری در طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی خبر داد. حجت‌الله غنیمی‌فرد، معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت، این خبر را امروز شنبه در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران اعلام کرده است.

چندی پیش، سخنگوی شرکت فرانسوی توتال از آغاز مذاکرات برای از سرگیری فعالیت این شرکت در توسعه مرحله ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی خبر داده بود. توسعه بخش بالادستی و میان دستی (پارس ال‌ان‌جی) مرحله ۱۱ پارس جنوبی، پیش‌تر بر عهده شرکت‌های توتال فرانسه، پتروناس مالزی و شرکت ملی نفت ایران بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، قرارداد فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی که تامین کننده خوراک گاز طرح (پارس ال‌ان‌جی) است، اخیرا به شرکت (سی‌ان‌پی‌سی) چین واگذار شده است.

توتال سال‌ها در مورد بهره‌برداری از بلوک یازدهم میدان گازی پارس جنوبی، که در آن ساخت تاسیساتی برای تولید گاز طبیعی مایع و صدور این گاز نیز پیش‌بینی شده، با ایران مشغول مذاکره بود.

آمریکا برای قطع روابط شرکت‌های نفتی بزرگ جهان از جمله توتال فرانسه، رپسول اسپانیا و شل هلند با ایران، همچنان فشار زیادی را اعمال می‌کند. قرارداد فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی که تامین کننده خوراک گاز طرح (پارس ال‌ان‌جی) است، اخیرا به شرکت (سی‌ان‌پی‌سی) چین واگذار شده است

شرکت‌هایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته ‌باشند، مورد تحریم دولت آمریکا هستند. ایالات متحده می‌کوشد از این طریق، ایران را مجبور به توقف برنامه هسته‌ای‌اش کند. با این حال شرکت گازپروم روسیه و سینوپک چین با اشتیاق زیاد به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران هستند.

سال گذشته نیز شرکت انرژی ای.جی.ال سوئیس نیز قرارداد بزرگی در بخش گاز ایران امضا کرد. ایالات متحده این قرارداد را «در تضاد با تحریم‌های سازمان ملل» نامید، ولی سوئیس معتقد است که این قرارداد قانونی را نقض نمی‌کند.

0 comments:

ارسال یک نظر