۱۵ آذر، ۱۳۸۸

العربیه:تامین القاعده با سرقت نفت عراق

- شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد شبکه القاعده با سرقت و قاچاق نفت عراق بخشی از نیازهای مالی خود را تامین می کند.

شبکه العربیه در برنامه "صنعت مرگ" افزود هنگام سخن گفتن از صنعت مرگ همواره این پرسش مطرح می شود که چه کسی این صنعت را پشتیبانی مالی می کند؟ این یک پرسش دشوار است. صنعت مرگ به میلیونها دلار پول نیاز دارد اما بسیاری این مطلب را نمی دانند که این صنعت برای عاملان آن نیز میلیاردها دلار در امد دارد.
شبکه العربیه افزود چنین چیزی حداقل در عراق که به خاطر "صنعتگران مرگ" بهای سنگینی پرداخته کرده ، رخ داده است. صنعتگران مرگ در عراق نه تنها از طریق ریختن خون بیگناهان بلکه از طریق تجارت غیر قانونی نفت ، پولهای هنگفتی به دست می اورند. شبکه القاعده ظرف چند سال از طریق فروش غیر قانونی نفت میلیاردها دلار به دست اورده است.
شبکه العربیه افزود این شبکه تلاش کرده است از شیوه های القاعده برای قاچاق نفت و تسلط بر خطوط تولید گزارشی تهیه کند. القاعده تلاش می کند بخشی از ثروت نفت را به خود اختصاص دهد.
گزارشگر العربیه افزود، سرقت و قاچاق نفت عراق ، یکی از ابعاد فساد و جنایت اقتصادی در این کشور است چرا که باعث سلب اعتماد بین دولت و مردم عراق و نیز افزایش بحران سوخت می شود . همین مسئله سبب شده است دولت عراق برای تقویت موقعیتش در نگاه شهروندان، نیاز عراقیها به سوخت را با واردات برطرف کند .
علاوه بر این دارائیهای ناشی از قاچاق سوخت به پدیدار شدن طبقات اجتماعی متفاوت و به هم خوردن ترکیب اجتماعی منجر شده ، زیرا ثروت در دست یک طبقه از جامعه جمع شده است که از آن بر خلاف مصالح ملت و چه بسا برای تامین مالی عملیات مسلحانه استفاده می کنند .
یکی از عللی که به قاچاق نفت در سالهای گذشته کمک کرده ، تفاوت بین قیمت فراورده های نفتی عراق با کشورهای همسایه است. علاوه بر اینکه کنترل تولیدات نفتی به علت اقدامات مسلحانه ، ضعیف است .ناکارامد بودن تدابیر قانونی در حق متخلفان در چند سال گذشته ، خرابکاری ، حملات مداوم به شبکه خطوط نفت از دیگر علل قاچاق نفت از عراق است چرا که نیروهای مرزی به خصوص در مناطق ساحلی عراق ، ضعیف هستند.
گروههای مسلح بر شرکت پالایش شمال عراق در بیجه شامل که نه پالایشگاه را در اختیار دارد مسلط بودند .
بخش توزیع که به تازگی زیر نظر شرکت پالایش شمال در امده است قبلا تحت سیطره افراد مسلح بود .
باوجود انکه زندگی در بخش زیادی از تاسیسات حیاتی عراق فلج شده است اما پالایشگاههای شمال همچنان به تولید خود ادامه داده اند هرچند این منطقه همواره در معرض درگیریها بین نیروهای امنیتی عراقی و نیروهای امریکایی با افراد مسلح است.

0 comments:

ارسال یک نظر