۱۳ آذر، ۱۳۸۸

پلیس تهران: با تجمعات غیرمجاز روز دانشجو به شدت برخورد می‌کنیم

پلیس تهران می گوید که برگزاری مراسم روز ۱۶ آذر تنها در مراکز دانشگاهی و با هماهنگی دولت مجاز است و مأموران پلیس با هر تجمع دیگری برخورد خواهند کرد.

دفتر فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ روز پنجشنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: "پلیس پایتخت علاوه بر ممانعت از برگزاری و برپایی تجمعات غیرقانونی و غیرمجاز در این روز (روز دانشجو) با هر گونه تجمع خارج از محل های پیش بینی شده نیز به شدت برخورد قانونی می کند".
مخالفان دولت ایران و هواداران جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز"، در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه، از مناسبت ها و مراسم رسمی همچون روز قدس و روز ۱۳ آبان برای بیان اعتراضات خود استفاده کرده اند و به نظر می رسد که در حال برنامه ریزی برای تکرار این کار در روز دانشجو هستند.
مقامات ایران که به رغم درخواست های مکرر، از دادن مجوز تجمع به معترضان سر باز می زنند، از مدت ها پیش نسبت به تحرکات اعتراضی در روز ۱۶ آذر هشدار داده اند.
ده ها تن از دانشجویان فعال سیاسی در طول ماه گذشته بازداشت یا احضار شده اند که گفته می شود این فشارها تا حدودی به منظور کاهش شدت اعتراضات احتمالی در روز دانشجو بوده است.
در اطلاعیه ای که پلیس تهران صادر کرده، آمده است که مراسم روز دانشجو "تنها در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی و با مجوز وزارت علوم" مجاز شمرده می شود
در این اطلاعیه از دانشجویان و استادان دانشگاه خواسته شده که ضمن همکاری با پلیس، از "هرگونه سوءاستفاده احتمالی از این مراسم" جلوگیری کنند.
دانشگاه های مختلف در سراسر ایران پس از آغاز سال تحصیلی در مهرماه، به مناسبت های مختلف شاهد اعتراضات دانشجویان مخالف دولت بوده اند.
حضور گسترده هواداران جنبش اعتراضی ایران در راهپیمایی روز قدس که بازتابی گسترده در رسانه ها پیدا کرد، باعث شد که نهادهای امنیتی و انتظامی ایران در روز ۱۳ آبان بار دیگر به روشی باز گردند که پس از راهپیمایی بزرگ مخالفان در روز ۳۰ خرداد در پیش گرفته بودند، به این ترتیب که می کوشیدند از طریق برخورد فیزیکی، جلوی شکل گیری هسته تجمعات را بگیرند.

به کارگیری این روش در روز ۱۳ آبان باعث شد که معترضان نتوانند مانند روز قدس جمعیتی بزرگ تشکیل دهند، اما انتشار تصاویری از برخوردهای خشن مأموران پلیس با مخالفان در این روز، باعث شد که حکومت ایران مورد انتقاد شدید قرار گیرد.

برخی مقامات پلیس بعدا این انتقادات را رد کردند و گفتند که این تصاویر به روز ۱۳ آبان مربوط نبوده است.

0 comments:

ارسال یک نظر