۱۶ آذر، ۱۳۸۸

گزارشهای متفاوت از حال‌وهوای دانشگاه‌های تهران در 16آذر

منابع مختلف خبری گزارشهای متفاوتی از حال و هوای دانشگاه های تهران و خیابانهای اطراف در روز 16 آذر، روز دانشجو مخابره می كنند.
به گزارش خبرنگار آینده، یك شاهد عینی صبح امروز دانشگاه صنعتی امیركبیر را آرام توصیف كرد.
با این حال حوالی ساعت 13 درگیریهایی بین دانشجویان طیف بسیج با معترضان رخ داده است. شماری از دانشجویان طیف بسیج در داخل دانشگاه مسیر ورود صدها دانشجوی معترض به سمت مركز دانشگاه و مسجد را مسدود كرده اند و طرف مقابل نیز به شدت شعارهای یاحسین میرحسین و "بیا پول بگیر" سر می دهند و گویا سنگ پرانی هم بین دوطرف انجام شده است.
درگیریهای پراكنده ای نیز در خیابان آزادی، حوالی چهارراه خوش و خیابان جمهوری اسلامی، حوالی مركز تجاری علاءالدین نیز گزارش شده است.
در عین حال گزارشها از حضور پررنگ پلیس در حوالی دانشگاه تهران, خیابان انقلاب و میدان انقلاب حكایت دارد.
بنا بر این گزارش، از حوالی ظهر امروز خیابان انقلاب از سمت كارگر بسته شده و اجازه تردد از غرب به سمت خیابان انقلاب به افراد داده نمی شود.
همچنین برخی گزارشها از شلیك گاز اشك آور در تقاطع خیابان فلسطین و انقلاب حكایت دارد. در این تقاطع، واحد هنر دانشگاه آزاد قرار دارد كه گویا فاقد محوطه است و احتمالا تجمع دانشجویان به خیابان كشیده شده است.
خبرآنلاین هم نوشت، در مقابل هر یك از درب‌های دانشگاه تهران بیش از 10 نفر از نیروهای امنیتی تجمع كرده‌اند و بنرهایی كه منقش به تبریك عید سعید غذیر هستند، پیاده روهای مقابل دانشگاه تهران پوشانده شده‌اند. آنچنانكه تنها بخش‌هایی از میله‌های سبز رنگ این دانشگاه دیده می‌شود. تمامی مغازه‌های اطراف میدان انقلاب از محدوده خیابان جمالزاده تا ابوریحان نیز تعطیل هستند.

تا زمان ارسال این خبر، فضای میدان انقلاب آرام بوده و هیچ درگیری و یا اغتشاشی گزارش نشده است.
گزارش خبرگزاری‌های خارجی در روز دوشنبه، ۱۶ آذرماه، روز دانشجو، حاكی از محاصره دانشگاه تهران توسط «هزاران نیروی ضدشورش و سپاه پاسداران» مسلح به باتون و گاز اشك‌آور است.
در حالی كه برخی از مقامات انتظامی از حدود یك ماه پیش به مردم ایران در مورد برگزاری هر گونه تجمع و راه‌پیمایی در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در خارج از دانشگاه هشدار داده بودند، اولین عكس‌های منتشره در اینترنت حاكی از مسدود بودن در بزرگ دانشگاه تهران در خیابان انقلاب و حضور نیروهای انتظامی در برابر این در است.
به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای پلیس با كنترل كارت دانشجویی تمام افرادی كه قصد ورود به دانشگاه تهران را دارند سعی می‌كنند مانع از ورود افراد غیردانشجو و پیوستن آنها به دانشجویان در داخل دانشگاه تهران شوند.
خبرگزاری رویترز نیز از تجمع «ده‌ها لباس شخصی موتورسوار» در میدان تجریش تهران خبر می‌دهد و می‌گوید هر لحظه به تعداد این افراد افزوده می‌شود.
«شبكه خبر دانشجو»، وابسته به بسیج دانشجویی نوشت: "گروهی از حامیان سبز اموی با تجمع مقابل درب دانشگاه امیركبیر، سعی در ورود غیر قانونی به این دانشگاه دارند كه با مقاوت نیروهای حراست این دانشگاه موجه شده اند.این افراد كه از دانشجویان این دانشگاه نیستند با توسل به زور سعی دارند وارد دانشگاه شده و آرامش و امنیتی كه بر دانشگاه حاكم است را برهم بزنند."
خبرگزاری فارس هم با انتشار خبر آغاز تجمع در دانشگاه تهران اعلام كرد: بیش از 2000 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران دقایقی پیش تجمع بزرگ خود را از مقابل دانشكده فنی این دانشگاه آغاز كرده و به سمت مسجد این دانشگاه به حركت درآمده‌اند.
این تجمع با شعارهایی چون "منافق حیا كن دانشگاه رو رها كن "، "مرگ بر ضد ولایت فقیه "و "الله اكبر خامنه‌ای رهبر " در حال برگزاری است. اعضای 4 تشكل بزرگ دانشجویی دانشگاه تهران نیز در این تجمع حضور دارند.
فارس كه حامیان این طیف را 2000 نفر خوانده، ادعا كرده كه تنها حدود 50 نفر از طرفداران موسوی در حاشیه این تجمع با شعار "یا حسین میرحسین " برای ایجاد اغتشاش در دانشگاه به تكاپو افتاده‌اند.
«شبكه خبر دانشجو»، وابسته به بسیج دانشجویی هم از الله اكبر در خوابگاه تربیت معلم خبر داد و نوشت: حامیان موسوی شب گذشته در خوابگاه‌های خواهران و چهارشنبه 12 آذرماه نیز در دانشكده ادبیات اقدام به بخش اطلاعیه هایی به همین منظور كرده بودند به علت عدم همراهی دانشجویان تنها بعد از چند شعار الله اكبر اعتراض مدنی خود را تعطیل كردند.

0 comments:

ارسال یک نظر