۰۲ آذر، ۱۳۸۸

سفر پنج روزه احمدی نژاد به پنج کشور افریقایی و امریکای لاتین

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران برای دیداری پنج روزه از پنج کشور افریقایی و آمریکای لاتین، وارد بانجول پایتخت گامبیا شده است.

بنابر گزارش تلویزیون دولتی ایران، سفر آقای احمدی نژاد به گامبیا نصف روز طول می کشد و در آنجا با یحیی جامه رئیس جمهور گامبیا دیدار می کند.
علاوه بر گامبیا، رئیس جمهوری ایران در این سفر از کشور افریقایی سنگال، و سه کشور امریکای لاتین (برزیل، بولیوی و ونزوئلا) دیدار می کند.
روابط ایران با کشورهایی نظیر ونزوئلا و بولیوی در سالهای اخیر توسعه پیدا کرده است و تاکنون آقای احمدی نژاد چهار بار به ونزوئلا سفر کرده و در مقابل هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا نیز هفت بار از ایران دیدن کرده است.
روابط سیاسی ایران با کشور افریقایی سنگال نیز رو به توسعه بوده و در سه سال گذشته چهار بار رئیس جمهور سنگال به ایران سفر کرده و این سومین سفر آقای احمدی نژاد به این کشور است.
در میان پنج کشوری که آقای احمدی نژاد در برنامه سفرهای خود گذاشته، برزیل مهمترین کشور به حساب می آید و اولین دیدار رئیس جمهوری ایران از این کشور است.
این کشور برخلاف چهار کشور دیگر، اقتصاد متنوع و رو به رشدی دارد و ایران امیدوار است بتواند روابط اقتصادی خود را با آن کشور توسعه دهد.
آقای احمدی نژاد پیش از برگزاری انتخابات در اردیبهشت سال جاری قرار بود به برزیل سفر کند اما این سفر بنابر دلایلی نظیر انتخابات ریاست جمهوری به تاخیر افتاد.
در این سفر یک هیات 300 نفره آقای احمدی نژاد را همراهی می کنند که بنابر گزارشهای رسمی، نیمی از این گروه دولتی و نیم دیگر مدیران بخش خصوصی هستند.

0 comments:

ارسال یک نظر