۰۸ آذر، ۱۳۸۸

تبخیر آب در ایران سه برابر جهان است

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تبخیر آب در ایران سه برابر جهان است بنابراین مدیریت منابع آب در کشور امری حیاتی و ضروری تر است.
به گزارش مهر، محمد حسین انصاری فرد افزود: درحال حاضر میزان ریزش آب در کشور 300 میلیارد مترمکعب بوده که 100 میلیارد مترمکعب آن ذخیره سازی می شود.
وی اظهار داشت: بهره وری آب در جهان 65 درصد است اما در ایران 42 درصد است و باید در این زمینه برنامه ریزی بیشتری شود.
مدیریت منابع آب امری حیاتی است
وی خاطرنشان کرد: ما کشوری هستیم که نیاز به مدیریت منابع آب داریم اگر فقط 15 درصد صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم دیگر افت سفره های زیر زمینی آب را نخواهیم داشت.
به گفته انصاری فرد، بحث انتقال آبهای هدر رفت از شرق مازنداران به گلستان از وظایف وزارت نیرو است و وزارت جهاد کشاورزی در منابع آب محدود فعالیت می کند ولی پروژه های بزرگی مثل این از وظایف وزارت نیرو است و ما هم پیگیری می کنیم.
مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: گلستان از استانهایی با پتانسیل در کشاورزی است که چهار اقلیم را در آن می توان مشاهده کرد و می توانیم در عرصه هایش تولید زنبور عسل و دانه های روغنی و پنبه کار کنیم.
وی یادآورشد: خوشبختانه کشاورزی ما بعد از انقلاب رو به صعود تغییر مسیر داد و در ابتدای انقلاب با هشت میلیون روستایی و کشاورز که کشاورزی را ترک کرده بودند و در اطراف شهرها ساکن بودند مواجه بودیم.
به گفته انصاری فرد در سالهای گذشته مهاجرت از روستاها به شهرها متوقف شد و برای توسعه بخش کشاورزی باید هزینه ها را کاهش دهیم و درآمد را بالا برده و علم و تکنولوژی را به بخش کشاورزی ببریم تا کشاورزی از حالت سنتی بیرون آید.
وی با بیان اینکه کشت به هنگام 20 درصد افزایش محصول را در پی دارد، عنوان کرد: آتش زدن زمین بعد از برداشت هم مواد مغذی زمین را از بین می برد و هم زمین را لخت می کند.
انصاری فرد بر لزوم تقویت بخش خصوصی و آموزش در بخش کشاورزی تاکید و اضافه کرد: ورود بخش خصوصی به این بخش موجب بالا رفتن انگیزه و افزایش کیفیت محصول می شود.

0 comments:

ارسال یک نظر