۰۷ آذر، ۱۳۸۸

سخنگوی وزارت خارجه: جایزه نوبل شیرین عبادی توقیف نشده است

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه ۶ آذر خبر توقیف جایزه نوبل شیرین عبادی را تکذیب کرد و او را به «خودداری از پرداخت حقوق مالیاتی اموال» متهم کرد.

خبرها حاکی است که نهادهای دولتی ایران حساب های بانکی شیرین عبادی را مسدود و مدال نوبل و دیگر اموال شخصی او را توقیف کرده است.

به گفته خانم عبادی و همکارانش مراجع دولتی جمهوری اسلامی پیشتر خواستار ۴۱۰ میلیون تومان مالیات، بر جایزه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزاردلاری وی شده اند. اما این برنده جایزه نوبل صلح می گوید طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، به جایزه نقدی او مالیات تعلق نمی گیرد.

شیرین عبادی پیشتر از مسدود شدن حساب های بانکی خود و همسرش و توقیف اموالش، از جمله مدال نوبل و دیگر جوایزش خبرداد که در صندوق امانات بانک نگهداری می شد.

یوناس گهر استوره وزیر خارجه نروژ روز گذشته ضبط مدال و دیگر متعلقات شخصی خانم عبادی از صندوق امانات بانک را «حیرت انگیز» خواند و گفت این اولین بار در تاریخ ۱۰۸ ساله جایزه نوبل است که این جایزه به دست مقامات دولتی توقیف می شود.

وزیر خارجه نروژ همچنین گفت اقدامات جمهوری اسلامی حاکی از افزایش فشارهای تهران بر شیرین عبادی، فعال و وکیل حقوق بشر و دیگر دگراندیشان ایرانی است.

وزارت خارجه نروژ کاردار سفارت جمهوری اسلامی در اسلو را در اعتراض به اتفاقات اخیر علیه شیرین عبادی، فراخواند. وزارت خارجه نروژ همچنین به بدرفتاری، بازداشت و کتک زدن همسر خانم عبادی، «به شدت ابراز نگرانی کرد».

رامین مهمانپرست این اقدام نروژ را «بدون مطالعه و عجولانه» خواند و این کشور را به نادیده گرفتن قوانین و اتخاذ موضعی جانبدارانه متهم کرد. او گفت خانم عبادی از پرداخت مالیات «اموال منقول و غیرمنقول» خودداری کرده است

0 comments:

ارسال یک نظر