۲۷ آذر، ۱۳۸۸

هدیه تهرانی به انتقادها پاسخ داد

هدیه تهرانی بازیگر سینمای ایران که در پی نشست مطبوعاتی نمایشگاه عکس خود «آبان‌گان» با انتقادات و بازتاب‌های مختلف خبری درباره تهیه هزینه نمایشگاه و شیوه حمایت دولت از چهره‌ها مواجه شد نسبت به دیدگاه‌های مطرح شده واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها هدیه تهرانی در نشست مطبوعاتی خود عنوان کرده است که هزینه 220 میلیون تومانی این نمایشگاه که تمام فضای خانه هنرمندان را فرا گرفته است به صورت وام از سوی سازمان میراث فرهنگی به او ارائه شده است.

هدیه تهرانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌های مهر و فارس با اشاره به بی‌دقتی برخی از رسانه‌ها تاکید کرد که میزان وام دریافتی برای برپایی این نمایشگاه 80 میلیون تومان بوده است که 20 میلیون آن به عنوان حق مالیات و تامین اجتماعی کسر شده و تنها 60 میلیون تومان وام یک ساله به وی داده شده است.

تهرانی با اشاره به اینکه وام دریافتی هنوز به طور کامل پرداخت نشده، می‌گوید: برای دریافت این وام با صندوق بخش فرهنگی و هنری سازمان میراث فرهنگی مذاکره کردم و امکان استفاده از تسهیلات این صندوق برای همگان وجود دارد.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با اشاره به تشکیل صندوق حمایت از فعالان فرهنگی و هنری توسط این سازمان اعلام کرد که حمایت از نمایشگاه عکس این بازیگر سینما در قالب همین صندوق صورت گرفته است.

حسن محسنی عنوان کرد که مبلغ وام پرداخت شده به تهرانی در حدود 80 میلیون تومان بوده و مبلغ 220 میلیون تومان عنوان شده از سوی این هنرمند درباره هزینه کل نمایشگاه بوده است.

به گفته سخنگوی سازمان میراث فرهنگی این صندوق از دو تا سه هفته پیش تشکیل شده و وام این نمایشگاه هم همان زمان پرداخت شده است.

محسنی عنوان می‌کند که با راه‌اندازی صندوق حمایت از فعالان فرهنگی و هنری، هنرمندان می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را تا سازمان از راه‌های مختلف و نه لزوما سرمایه‌گذاری مالی از آن‌ها حمایت کند.

وی درباره دلیل حمایت از هدیه تهرانی که یک بازیگر است و به عنوان عکاس شناخته نمی‌شود می‌گوید: این حمایت به دنبال انتخاب نام «آبان‌گان» برای نمایشگاه عکس او و تلاش سازمان میراث فرهنگی برای معرفی جشن ایرانی آبان‌گان در ستایش آب انجام شده است.

وی می‌افزاید: گذشته از این، سازمان در این اقدام از یک هنرمند حمایت کرده است که لزوما کارهایش نباید وجه میراثی داشته باشد.

در همین حال برخی خبرهای تایید نشده حکایت از آن دارد که اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و رییس فعلی دفتر ریاست‌جمهوری، گران‌ترین تابلوی این نمایشگاه را به بهای 3 میلیون و هفتصد هزار تومان خریده است.

محبوبیتی که با یک نمایشگاه کاهش یافت

انتقادات وارد شده به برگزاری این نمایشگاه تنها به مبلغ وام دریافتی از سازمان میراث فرهنگی که تا کنون درباره عکاسان شناخته شده کشور بی‌سابقه بوده است ختم نمی‌شود.

بسیاری از منتقدان معتقدند در شرایطی که بسیاری از هنرمندان جشنواره‌های دولتی و کمک‌های مالی دولت در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری را تحریم کرده‌اند برگزاری نمایشگاهی در این حجم در حالی که برگزارکننده آن تاکید بر بی‌ادعا بودن در عکاسی می‌کند بی‌مورد بوده است.

از سوی دیگر بازدید اسفندیار رحیم‌مشایی رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که به تازگی به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی دولت برگزیده شده است در کمتر از چند روز سبب کاهش محبوبیت ستاره سینمای ایران نزد طرفداران خود شد.

به نظر می‌رسد بازدید مشایی از نمایشگاه «آبان‌گان» و گفته‌هایی مبنی بر اینکه وی از خریداران آثار عکاسی تهرانی و از حامیان برگزاری این نمایشگاه بوده است بازیگر سینمای ایران را به واکنش واداشته است.

وی می‌گوید: مذاکره‌ای با آقای مشایی نداشته‌ام، البته ایشان به طور سرزده از نمایشگاه من بازدید داشت اما بنده ایشان را ملاقات نکردم.

انتقاد دیگری که به برگزاری این نمایشگاه شده است در پی انتقاد به حضور چهره‌های شناخته شده سینما در اکسپوی عکاسی مجموعه صبا در سال گذشته متوجه مدیریتی می‌شود که برای استفاده از نام و حضور بازیگران سینما سیاست‌های اشتباهی را در برخورد با آثار این هنرمندان به دنبال داشته است.

عباس کوثری، عکاس معتقد است که برای عکاسان حرفه‌ای مهم این است که کسی که به این عرصه ورود پیدا می‌کند تا آنجا که از آثارش نمایشگاه می‌گذارد به همان اندازه که به هنر و حرفه اول خود اهمیت می‌دهد برای عکاسی هم وقت و انرژی بگذارد.

وی با اشاره به حمایت سازمان‌ها از افراد می‌گوبد: زمانی که سازمانی مثل میراث فرهنگی به هنرمندی که در رشته‌ای غیر از عکاسی چهره است کمک مالی می‌کند این سوال پیش می‌آید که آیا اگر عکاسان هم از این سازمان درخواست وام داشته باشند با درخواستشان موافقت می‌شود؟


0 comments:

ارسال یک نظر