۱۳ آذر، ۱۳۸۸

یادداشت متکی درباره قطعنامه علیه ایران

منوچهر متکی وزیر امور خارجه طی یادداشتی درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران توضیحاتی را ارائه کرده است، یادداشت متکی را می خوانید:

بي ترديد قطعنامه شوراي حكام، نه تنها خللي در برنامه هسته‌اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران ايجاد نخواهد كرد بلكه عزم كشورمان را در ادامه راه فعلي براي توسعه فناوري هسته‌اي صلح آميز راسخ‌تر خواهد كرد.

از جمله اين عزم مي‌توان به تصميم اخير دولت براي تاسيس 10 سايت جديد غني سازي در مقياس نطنز اشاره كرد.

پيش نويس اين قطعنامه از سوي آلمان در حالي ارائه شد كه كشورمان رويكرد سازنده‌اي در رابطه با فعاليت‌هاي هسته‌ايش داشته و همكاري كاملي را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جهت ايجاد شفافيت كامل در برنامه هسته‌ايش به عمل آورده و مديركل آژانس مكرراً در گزارش‌هاي خود ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را مورد تاكيد قرار داده است.

تلاش‌هاي فشرده غرب براي ايجاد اجماع جهت تصويب اين قطعنامه كاملاً سياسي راه به جايي نبرد و نهايتا در راي گيري به عمل آمده سه كشور كوبا، مالزي و ونزوئلا به آن راي منفي دادند و شش كشور افغانستان، ‌پاكستان، ‌مصر، برزيل، ‌آفريقاي جنوبي ‌و تركيه نيز به آن راي ممتنع داده و آذربايجان نيز در يك تصميم گيري سياسي در جلسه راي گيري غائب شد.

به نظر مي‌رسد بانيان غربي قطعنامه با توجه به موفقيت‌هاي چشمگير دانشمندان هسته‌اي ايران در تكميل و گسترش فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي با عنايت به ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران و رويكرد تعاملي كشورمان با آژانس درصدد هستند افكار عمومي را از واقعيات موجود به ويژه معضلات غرب در عرصه بين‌المللي منحرف كنند.

ذكر اين نكته ضروري است كه اين قطعنامه در واكنش به ايجاد تاسيسات غني سازي فردو صادر شد اين در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران فراتر از تعهدات حقوقي موجود خود 18 ماه زودتر از موعد قانوني اين تاسيسات را به آژانس اعلام كرد.

تاكنون نيز بازرسان آژانس 2 بار از اين تاسيسات بازديد كردند و رضايت خويش را از نوع همكاري‌هاي كشورمان اعلام كرده‌اند.


0 comments:

ارسال یک نظر