۱۷ آذر، ۱۳۸۸

آیت الله مکارم شیرازی: اول آتش بس، بعد وحدت

آیت الله ناصرمکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در ایران، خواهان آتش بس میان معترضان به نتایج انتخابات و حامیان دولت شد و گفت مذاکره درباره وحدت بعد از آتش بس ممکن است.

آقای مکارم شیرازی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی جماران با اشاره به بحران به وجود آمده بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری ۲۲ خرداد گفت: "در جایی که جنگ می شود اول نمی آیند پیمان صلح را بنویسند. در این مواقع اول می گویند موافقت کنید مدتی آتش بس شود و فضا که آرام شد، می نشینند در فضای آرام گفتگو می کنند."

در ماه های اخیر چندین بار طرح هایی با عناوین مختلف و با موضوع وحدت و آشتی ملی، عموما از طرف چهره های سیاسی محافظه کار سنتی، مطرح شد که هیچ کدام به نتیجه نرسیدند.

آقای مکارم شیرازی نیز گفته است اصولی برای این که وحدت ایجاد شود، در نظر دارد، اما ابتدا باید آرامش ایجاد شود: "شرط اول این است که یک حالت آرام ایجاد شود. بعد یک عده افراد که واقعا مورد احترام جامعه هستند و معتدل هستند بنشینند اصول وحدت را بنویسند ... من هم یک اصولی را فکر کرده ام ولی آن اصول را در شرایط فعلی نمی توانم عرض بکنم. اگر یک فضای آرامی پیدا بشود و افرادی پیدا شوند که بخواهند جامعه به وحدت برسد ما هم نظرات خود را در اختیار آنها خواهیم گذاشت."

آقای مکارم شیرازی بر لزوم مذاکره با معترضان به نتایج انتخابات تاکید کرد و گفت: "بالاخره آنها سیزده، چهارده میلیون هستند و افراد این کشورند ... در جاهای دیگر به اعداد کمتر از این اهمیت می دهند. با دو میلیون و سه میلیون می‌نشینند مذاکره می کنند.
 انتقاد از قانون شکنی
آیت الله ناصر مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش درباره قانون شکنی گفت: "هرچه قانون شکنان موقعیت مهم تری داشته باشند خطر آن قانون شکنی بیشتر می شود. اگر در یک کشور رییس جمهوری باشد و بگوید قانونی را که مجلس تصویب کرده، من اجرا نمی کنم، معنی‌اش این است که مجلس جایگاهی ندارد. دستگاه قضایی بگوید قانونی که مجلس تصویب کرده، قابل اجرا نیست، این هم یعنی اینکه قانون جایگاهی ندارد؛ یا دستگاه قضایی چیزی را قبول کند ادارات بگویند ما نمی توانیم پشت این قضایا بیاستیم، این چیزی جز آنارشیسم و هرج و مرج نخواهد بود."

0 comments:

ارسال یک نظر