۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۱

مهرجویی: در تمام سطوح جامعه تناقض وجوددارد

داریوش مهرجویی معتقد است که در فیلم‌هایش همیشه از موقعیت‌های پیرامونی و واقعیت‌های جامعه الگو گرفته است.


به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرجویی(کارگردان فیلم نارنجی پوش) با اشاره به اینکه تاکنون 26 فیلم سینمایی ساخته، افزود: هر فیلم من یک ایده دارد که متاثر از زمان خودش است اما من بعداز ساخت فیلم از آن ایده گذر کردم و هرگز دوست ندارم تا یک تم را تکرار کنم و حرف تکراری بزنم. دوست دارم حرفی بزنم که قبلا نزده‌ام.



مهرجویی که در برنامه هفت سینمایی صحبت می‌کرد، افزود: امروز فیلمسازی تفاوتی با دورهای گذشته پیدا کرده است. امروز فیلم ها بیشتر به مسائل روز می‌پردازند و برای آنکه به ارزش‌ها توجه کنند؛ گذشته را احیا می‌کنند. امروز دوره فیلسوفان و نویسندگان بزرگی مانند دریدا، ژان پل سارتر یا رمان نویسانی همچون همینگوی نیست.



وی ادامه داد:‌ امروز اندیشمندان و بزرگان محلی شده‌اند و هر محله‌ای برای خودش یک هنرمند بزرگ دارد درحالیکه در دهه 60 یا 70 این گونه نبود و حتی در سینما نیز فیلم‌ها بیشتر از بزرگان سینما همچون چاپلین و آلن رنه بود.


مهرجویی با اشاره به اینکه آنچه به عنوان سینمایی روشنفکری بیان می‌شود؛ سینمای هنری است، گفت: سینمای من روشنفکری نیست بلکه سینمای هنری یا متعالی است. امروز ما دچار پیچیدگی‌ها و تناقض‌های بسیاری در اطراف خود هستیم و همین مسائل همیشه دغدغه من بوده است و مرا آزار داده است.



وی با اشاره به داستان نارنجی پوش گفت: مشکلات از زمان ساخت دایره مینا همیشه ذهن من را مشغول کرده و من همیشه به عنوان یک فیلمساز به خودم می‌گفتم که باید وضعیت بد موجود را بیان کنم. این نگاه بعدها در فیلم‌هایی همچون بمانی که درباره خودسوزی دختران بود؛ ادامه پیدا کرد و امروز به نارنجی پوش رسیده است.



وی با تاکید بر اینکه امروز سیستم دیجیتال سینما را متحول کرده، افزود: از زمان ورود سیستم دیجیتال مدیوم سینما عوض شده به صورتی که باید در زمان فیلمبرداری و همزمان با فیلمبرداری مونتاژ هم بکنیم. اینکه گفته می‌شود مکتب دوربین روی دست مساله جدید است؛ درست نیست بلکه از زمان ساخت فیلم‌هایی همچون از نفس افتاده به کارگردانی گدار این مساله وجود داشته است.



مهرجویی با اشاره به اینکه بعضی‌ها معتقدند فیلم نارنجی پوش، فیلم ساده‌ای است، گفت: هر فیلم من لایه‌های مختلفی دارد. اگر منظور از سادگی این است که به شعر و موسیقی و تغزل نزدیک است بله این فیلم ساده است. سطح اول این فیلم شاید این باشد که یک فردی می‌خواهد رفتگر شهرداری شود اما هسته اصلی این است که ما باید خود را از ریا دروغ پاک کنیم و خود را از آشغال‌های ذهنی دور نگه داریم.



کارگردان فیلم نارنجی پوش ادامه داد: امروز متاسفانه آلودگی در اطرافمان می‌بینیم و شما به محض آنکه از شهرتهران خارج شوید و در جاده حرکت کنید با زباله‌های بسیاری مواجه می‌شوید که نشان از یک حرکت عقب افتاده دارد.



مهرجویی با اشاره به تناقضات موجود در جامعه گفت: امروز یک تناقض در تمامی سطوح جامعه وجود دارد. این تناقض و تفاوت از سطح تحصیلات میان زن و مرد آغاز می‌شود و تا بالای جامعه ادامه دارد.



وی درباره تشابه بازی حامد بهداد در فیلم نارنجی پوش با خسرو شکیبایی در فیلم هامون گفت: این تشابه درست است زیرا هر دو شخصیت در هر دو فیلم از یک سرگشتگی حرف می‌زنند و من همیشه دنبال آن بودم که در فیلم‌هایم با آدم‌های شگفت زده و استثنایی کار کنم.



فریدون جیرانی مجری برنامه سینمای هفت هم اعلام کرد؛ با احترام به داریوش مهرجویی به دلیل ضعیف بودن فیلم نارنجی پوش این فیلم در این برنامه نقد نمی‌شود.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر