۰۸ اردیبهشت، ۱۳۹۱

آمريکا خواهان آزادی محمد صديق کبودوند شد

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه از دولت ايران خواسته است تا محمد صديق کبودوند و در حدود ۹۰ روزنامه نگار ايرانی که در زندان بسر می برند را آزاد کند.ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه از دولت ايران خواسته است تا محمد صديق کبودوند و در حدود ۹۰ روزنامه نگار ايرانی که در زندان بسر می برند را آزاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا با اشاره به روز روزنامه نگار درچارچوب کارزار برای آزادی مطبوعات، گفت: محمد صديق کبودوند از سال ۲۰۰۷ تاکنون در زندان اوين بسر می برد.

ويکتوريا نولند اضافه کرد: محمدصديق کبودند که درباره شکنجه و نقض حقوق بشر در کردستان ايران گزارش تهيه می کرد، اينک خود در زندان است، که به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تبليغات عليه نظام در سال ۲۰۰۸ به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا گفت: ما از اين فرصت استفاده کرده و از دولت ايران می خواهيم تا محمد صديق کبودوند و در حدود ۹۰ روزنامه نگار زندانی  را آزاد کند.

نهادهای بين المللی طرفدار حقوق بشر از جمله سازمان عفو بين الملل  و ديدبان حقوق بشر پيشتر نسبت به وضعيت جسمی  آقای کبودوند در زندان ابراز نگرانی  کرده اند.

خانواده اقای کبودوند می گويند، وی تا کنون چند بار در زندان سکته کرده است.

محمد صديق کبودوند، دبير کل سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و مدير مسئول روزنامه توقيف شده «پيام مردم» است در تيرماه سال ۸۶ بازداشت و به زندان اوين منتقل شد. آقای کبودوند  مدت حدود ۶ ماه را در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر برده است.

محمد صديق کبودوند در سال ۲۰۰۹ جايزه بين‌المللی «هلمن-‌همت» و جايزه سال مطبوعات بريتانيا را از آن خود کرد.
.
کميته حمايت از روزنامه‌نگاران که گزارش سالانه‌ای با عنوان «حمله به مطبوعات» منتشر می‌کند در گزارش سال ۲۰۱۱ خود حکومت ايران را «بدترين زندانی‌کننده روزنامه‌نگاران»خوانده است.

اين گزارش می‌نويسد که حکومت ايران، دو سال پس از سرکوب گسترده معترضان به نتايج انتخابات مناقشه‌برانگيز رياست‌جمهوری، هم‌چنان از «حبس انبوه» روزنامه‌نگاران برای خاموش کردن صدای معترضان و جلوگيری از پوشش دادن خبرهای انتقادی استفاده می‌کند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر