۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۱

انتقاد شدیداللحن مقام سابق اسرائیلی از نتانیاهو در قبال ایران

یووال دیسکین، رئیس پیشین شباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، روز جمعه، هشت اردیبهشت، در انتقادی تند از نخست وزیر و وزیر دفاع کنونی این کشور ضمن این که آنها را متهم کرد که در قضیه ایران مردم اسرائیل را گمراه می‌کنند گفت که آنها «به مسئله ایران به طور نمایشی متوسل شده‌اند».یووال دیسکین، رئیس پیشین شباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، روز جمعه، هشت اردیبهشت، در انتقادی تند از نخست وزیر و وزیر دفاع کنونی این کشور ضمن این که آنها را متهم کرد که در قضیه ایران مردم اسرائیل را گمراه می‌کنند گفت که آنها «به مسئله ایران به طور نمایشی متوسل شده‌اند».

آقای دیسکین همچنین اشاره کرد که «هیچ اعتمادی» به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و اهود باراک، وزیر دفاع، در اداره جنگی احتمالی علیه ایران ندارد.

گرچه در ماه‌های اخیر برخی از مقامات امنیتی و نظامی پیشین اسرائیل انتقادهایی جدی از رویکرد نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور در ارتباط با مسئله هسته‌ای ایران کرده‌اند، اما این نخستین بار است که یکی از این چهره‌های مهم دست به انتقادی چنین شدیداللحن از آنها زده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، آقای دیسکین که سال‌ها ریاست شباک یا تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، شاخه داخلی شین‌بت، را بر عهده داشت و در نشست‌های هفتگی هیئت دولت در کنار نخست وزیر می‌نشست روز جمعه همچنین گفت که بنیامین نتانیاهو و اهود باراک «لیاقت رهبری اسرائیل را ندارند».

آقای دیسکین این را نیز افزود که نتانیاهو و باراک از شایستگی‌ کافی برای اداره اسرائیل در جنگی به عظمت و ابعاد جنگی احتمالی با ایران یا یک جنگ منطقه‌ای دیگر برخوردار نیستند.

رئیس پیشین شباک در سخنان خود نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل را متهم کرد که با توهم‌های مذهبی خود مدعی هستند که اگر اسرائیل در برابر ایران به اقدام نظامی دست نزند، اسرائیل نابود می‌شود.

به گفته آقای دیسکین، «قضیه کاملا برعکس است و بسیاری در جهان ارزیابی می‌کنند» که اتفاقاً حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند سران ایران را به سوی بمب اتمی پیش ببرد.

او گفت: «اما نتانیاهو و باراک بر توهم‌های خود پافشاری می‌کنند و می‌خواهند کشور را به سوی جنگ ببرند.»

یووال دیسکین همچنین افزوده است که می‌داند سخنانش بسیار تند و بی‌سابقه است، اما ناچار به گفتن آن به عنوان فردی است که بار‌ها این دو مقام را از نزدیک دیده، با آنها نشست و برخاست کرده، و ماهیت آنها را «از بالا تا پایین» می‌شناسد.

یووال دیسکین گفت: «آن دو مدعی‌اند که اگر اسرائیل اقدام کند، ایران صاحب بمب هسته‌ای نخواهد شد، اما این خطاست و کار‌شناسان بسیاری نسبت به مؤثر بودن حمله نظامی به سایت‌های هسته‌ای ایران تردید دارند.»

آقای دیسکین این سخنرانی تند را روز جمعه در سمیناری در شهر اسرائیلی «کفر صبا» در نزدیکی تل‌آویو ایراد کرد و اظهارات او را رادیوی ملی اسرائیل برای نخستین بار پخش کرد، اظهاراتی که بلافاصله به تیتر یک رسانه‌های این کشور بدل شد و سیاستمداران اسرائیل در دولت کنونی را به واکنش تدافعی واداشت.

در این میان بنیامین نتانیاهو شخصاً هنوز واکنشی به این گفته‌ها نشان نداده است.

مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، نیز در یک سال و نیم اخیر که از این مقام کنار رفته است بار‌ها از سیاست‌های نتانیاهو و باراک در قبال ایران انتقاد کرده و حتی علیه آن دو به مشاور حقوقی ارشد دولت اسرائیل شکایت کرده است.

آقای داگان همچنین ماه گذشته در مصاحبه با برنامه «شصت دقیقه» در شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس تأکید کرد که حمله اسرائیل به ایران عواقبی «فاجعه‌بار» برای خود اسرائیل خواهد داشت و چه بسا که برنامه هسته‌ای ایران را نیز از بین نخواهد برد.

ژنرال عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، نیز که از منتقدان رویکرد دولت کنونی اسرائیل در قبال ایران است روز دوشنبه گذشته بار دیگر گفت: «حتی اگر ایران به بمب اتمی برسد، آن را الزاماً به سوی اسرائیل پرتاب نخواهد کرد.»

به گفته ناظران و تحلیل‌گران، مجموعه انتقادهای روز‌ها و هفته‌های اخیر از زبان مقامات کنونی و پیشین اسرائیل در ارتباط با رویکرد دولت کنونی به پرونده هسته‌ای ایران، به سال‌ها تلاش این کشور برای قبولاندن این نظر به جامعه جهانی که طرحهای اتمی ایران خطری جدی برای موجودیت اسرائیل است شدیداً ضربه است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر