۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۱

پیام تجلیل منحصر به فرد مراجع تقلید از علی مطهری چه بود، شکاف میان نهاد دین و اصولگرایان؟


در حالی که تجلیل منحصر به فرد مراجع تقلید از علی مطهری، در نگاه سطحی موضوع چندان مهمی نیست و می تواند صرفا ناشی از ارادت آنها به شهید استاد مطهری شمرده شود، نگاهی به ویژگی های این نماینده تهران و نسبت او با جریانات سیاسی، اهمیت موضوع را افزایش می دهد.


 


به گزارش خبرنگار «بازتاب»؛ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با بیان این که مواضع علی مطهری شجاعانه و از روی دلسوزی برای اسلام و انقلاب و مردم است، خطاب به وی گفتند: این که انسان این طور تربیت شده باشد که برای احقاق حق مردم اظهار وجود کند، خیلی افتخار است و باید هم همین طور باشد و خداوند شما را همیشه در این مسیر قرار دهد. افتخاری بیش از این نیست که آدم مستقل بوده و برای مردم باشد و هر کجا لازم دید برای مردم حرف بزند؛ امیرالمؤمنین نیز در این باره می فرمایند بسیاری افراد هستند که عبادت های فراوان انجام می دهند، ولی این که در یک مواقعی که هیچ کس حرف نمی زند - حرف بزند، در جایی که باید حق گفته شود و کسی نمی تواند حق را بگوید؛ کسی حق را بگوید، چنین اشخاصی در پیش خدا ارزش زیادی دارند.




همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدارشان خطاب به علی مطهری گفتند: استقلال فکری که در آیت الله شهید مرتضی مطهری وجود داشت در علی مطهری نیز مشاهده می‌شود.


 


اظهارات علنی این بزرگان در دیدار علی مطهری در حالی است که وی پیش از مرحله اول انتخابات نیز به دید ار حضرات آیات وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی و سبحانی رفته بود و هرچند محتوای آن دیدارها به دلیل مطالب رد و بدل شده رسانه ای نشد، اما اجمالا می توان گفت به تقدیر از اقدامات یک تنه علی مطهری در مجلس و مقابله وی با برخی اقدامات در کشور و همراهی کلی با وی اختصاص یافت.


 



 


امروز هم شاید در نگاه اول مطلب ساده ای اتفاق افتاده، ولی اگر این دیدارها در زمان دیگری به جز یک هفته مانده به مرحله دوم انتخابات صورت می گرفت و مراجع از تمام فرزندان شهید مطهری یا افراد منتسب به ایشان این گونه تعریف می کردند، چندان مهم نبود.


 


اما وقتی اهمیت موضوع بالا می رود که بدانیم علی مطهری چهره ای مغضوب در هر دو طیف اصلی رقیب در انتخابات اخیر مجلس است که البته بعد از رد صلاحیت اولیه، صلاحیت او تایید شده است؛ فردی که همواره آماج حملات طیف موسوم به جبهه پایداری بوده و در جبهه موسوم به متحد نیز با اصرار شدید فردی که اکنون تلاشها برای ریاست وی بر مجلس تشدید شده، از فهرست نامزدها کنار گذاشته شد.


 


علی مطهری کسی است که صراحت لهجه اش و بیان انتقادات طیف زیادی از عوام و خواص جامعه توسط او - که خلاف دین و دیانت هم نیست - باعث شده وی آماج انواع حملات و هتک حیثیت ها قرار گیرد  و متهم به بصیرتی شود و اگر نبود انتساب وی به شهید آیت الله مطهری  و از این جهت از نوعی مصونیت شخصیتی برخوردار نبود، اکنون دیگر کمترین وجهه ای برای وی باقی نمانده بود و معلوم نبود به جای رقابت انتخاباتی باید در جای دیگر! از او سراغ گرفته می شد.


 


قطعا مراجع تقلید به بازتابهای سیاسی بیاناتشان در رسانه ها، آن هم ده روز مانده به انتخابات اشراف دارند، اما این که نماد مقابله با دو جریان رقیب و طبعا حاکم بر مجلس نهم، این چنین با اقبال از سوی مراجع تقلید روبرو می شود، چیست؟


 


فارغ از این که مردم در این میانه کجای میدان قرار دارند، آیا نمی توان یکی از پیامهای این پدیده را شکاف میان نهاد دین و جناح های سیاسی صاحب قدرت دانست؟


 


البته آنها که علی مطهری را فاقد بصیرت می دانند و از همین روی به وی حمله ور می شوند، شاید برخی بزرگان حوزه و مراجع معظم تقلید را نیز فاقد این ویژگی بدانند که البته تازگی هم ندارد؛ به ویژه که هنوز یادمان نرفته عده ای برای تحمیل نظر سیاسی خود به برخی مراجع تقلید و شنیدن اجباری مواضع خود از زبان آنان! مقابل منازل آنان تجمع کرده و شعار "مرجع تقلید ما بصرت، بصیرت" سر می دادند.


 


View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر