۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۱

«شناسایی حمله‌کنندگان» سایبری به وزارت نفت ایران

یک هفته پس از حمله سایبری به وزارت نفت ایران، معاون این وزارتخانه روز شنبه، نهم اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که «حمله‌کنندگان» به سیستم اینترنتی وزارت نفت شناسایی شده‌اند. او اما به هویت این افراد اشاره نکرده است.یک هفته پس از حمله سایبری به وزارت نفت ایران، معاون این وزارتخانه روز شنبه، نهم اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که «حمله‌کنندگان» به سیستم اینترنتی وزارت نفت شناسایی شده‌اند. او اما به هویت این افراد اشاره نکرده است.

خبرگزاری مهر روز یک‌شنبه هفته گذشته گزارش داد که سیستم اصلی مخابرات و اینترنت وزارت نفت و شرکت ملی نفت در بعدازظهر دچار اختلالاتی شده و به دنبال آن این سیستم با هدف «عدم نفوذ ویروس به سامانه‌ها» توسط مقامات وزارتخانه قطع شده است.

نزدیک به ۲۴ ساعت پس از حمله اینترنتی به سیستم مخابرات و اینترنت وزارت نفت و همزمان با افزایش حملات،‌ در وزارت نفت جمهوری اسلامی ستاد بحران تشکیل شد. 

حال معاون وزارت نفت و «جانشین وزیر در حوزه پدافند غیرعامل» ضمن اشاره به این که «ماهیت حمله و حمله‌کنندگان» به این وزارتخانه شناسایی شده، گفته است که این حمله سایبری «خسارت چندانی برای صنعت نفت ایران نداشته است».

پیشتر هم علیرضا نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت، در ارتباط با این حمله اینترنتی به خبرگزاری ایرنا گفته بود که «البته این که گفته شود هیچ بخشی از اطلاعات آسیب ندیده درست نیست».

حمدالله محمدنژاد، معاون وزیر نفت، گفت: «در حال حاضر سیستم سایبری وزارت نفت فعال... است و سرورها نیز بازیابی شده و در سرویس قرار گرفته‌اند.»

گرچه جانشین وزیر نفت از شناسایی عاملان حمله سایبری به این وزارتخانه خبر داده، از افشای هویت فرد یا افراد مهاجم خودداری کرده و گفته است که «به دلیل این که روی آن کار می‌کنیم قابل اعلام نیست».

او با این حال قصد مهاجمان سایبری وزارت نفت ایران را «دزدی و تخریب اطلاعات» عنوان کرده است.

از سوی دیگر آقای محمدنژاد به پرسش خبرگزاری فارس در مورد «بی‌توجهی صنعت نفت به هشدارهای تیم‌های حفاظت سایبری کشور» پاسخ روشنی نداده است.

بنا بر گزارش‌ها، ویروسی رایانه‌ای به نام وایپر «از اسفندماه سال ۹۰» به سیستم‌های مخابراتی و اینترنتی صنعت نفت ایران وارد شده، ولی ایجاد اختلال توسط این ویروس طی روز یک‌شنبه هفته گذشته به اوج خود رسیده‌ است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر