۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۱

عربستان سفارت و کنسولگری‌های خود را در مصر تعطیل کرد

در پی تظاهرات شماری از معترضان روبروی نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در مصر، ریاض سفیر خود را از قاهره برای مشورت فراخواند و سفارتخانه و کنسولگری‌های خود را در مصر به طور موقت تعطیل کرد.در پی تظاهرات شماری از معترضان روبروی نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در مصر، ریاض سفیر خود را از قاهره برای مشورت فراخواند و سفارتخانه و کنسولگری‌های خود را در مصر به طور موقت تعطیل کرد. مقام‌های مصری بلافاصله تلاش‌های خود را برای پایان دادن به تنش به عربستان سعودی آغاز کردند.

خبرگزاری دولتی سعودی شنبه به نقل از یک مقام مسئول گزارش داد که گفته است: «در نتیجه اعتراض‌های بی‌دلیل در مقابل نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی در جمهوری عربی مصر، تلاش برای حمله به این نمایندگی‌ها، تهدید امنیت و سلامت کارکنان مصری و سعودی این مراکز، سر دادن شعارهای هتاکانه، نقض حرمت و سیادت نمایندگی‌ها برخلاف تمام قوانین و اعراف بین‌الملل و تلاش تظاهر کنندگان برای جلوگیری از فعالیت کنسولگری‌ها در تسهیل سفر کارگران و حجاج مصری به سعودی، ریاض تصمیم گرفت سفیر خود را از قاهره برای مشورت فرا بخواند و سفارتخانه کنسولگری‌های خود را در اسکندریه و سوئز به طور موقت تعطیل کند.»

در روزهای گذشته، سفارتخانه عربستان سعودی در قاهره و کنسولگری‌های این کشور در اسکندریه و سوئز، شاهد تجمع صد‌ها نفر از حقوق‌دانان، وکلای مدافع و شهروندان مصری بود که خواستار آزادی احمد الجیزاوی وکیل مدافع مصری بازداشت شده در جده بودند.

رسانه‌های مصری اعلام کرده‌اند که الجیزاوی به اتهام توهین به پادشاه عربستان سعودی، با مجازات حبس و شلاق روبرو خواهد شد.

منابع سعودی اما این خبر را رد کرده و می‌گویند که الجیزاوی به اتهام قاچاق قرص‌های روان‌گردان بازداشت شده است.

روزنامه سعودی عکاظ در شماره شنبه خود از آغاز تحقیقات اداره مبارزه با مواد مخدر دادستانی جده، تحقیقات از الجیزاوی را آغاز کرده است. به نوشته این روزنانه الجیزاوی ۱۲ هزار و ۳۸۰ قرص زاناکس جاسازی شده در ۸ قوطی شیرخشک و ۳ صندوق نگهداری قرآن به همراه خود داشت و خود او نیز به تلاش برای قاچاق این قرص‌ها و فروش آنها به قیمت ۱۰۰هزار ریال سعودی اعتراف کرده است.

این روزنامه سعودی به نقل از یک مقام مسئول یادآور شده است که الجیزوای با وجود اینکه با ویزای عمره وارد فرودگاه جده شده بود، اما نه احرام بر تن کرد و نه لباس احرام در وسایل او یافته شد.

عبد العزیز قطان سفیر سعودی در مصر هم پیشتر در بیانیه‌ای با رد اخبار درج شده در رسانه‌های مصری درخصوص دلیل بازداشت الجیزاوی، تاکید کرده که بازداشت او به دلیل حمل ۲۱هزار۳۸۰ قرص زاناکس بوده که از قرص‌های روان‌گردان به شمار می‌آید. به گفته قطان این قرص‌ها تنها در تیمارستان‌ها استفاده پزشکی دارد و باید تحت نظارت دقیق متخصصان مصرف شود.

برخی فعالان مصری از جمله همسر الجیزاوی پیشتر گفته بودند که این وکیل مدافع مصری به محض رسیدن به عربستان سعودی برای ادای عمره، دستگیر شد. به گفته آنها دلیل این دستگیری این بود که او پیشتر و به صورت غیابی به اتهام توهین به پادشاه سعودی، به یک سال حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

پس از اعلام بسته شدن سفارت و کنسولگرای‌های عربستان سعودی در مصر، خبرگزاری دولتی این کشور اعلام کرد که محمد حسین طنطاوی رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر تماس‌های خود را برای فرونشاندن تنش‌ها با مقام‌های سعودی آغاز کرد.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر