۰۸ اردیبهشت، ۱۳۹۱

ژنرال اسرائیلی از «آمادگی برخی کشورها» برای حمله به ایران خبر داد

بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، که سخنان چند روز پیش او درباره عدم تمایل ایران به ساخت بمب اتمی مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت، روز پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت، از آمادگی «کشورهایی» برای حمله به ایران خبر داد.بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، که سخنان چند روز پیش او درباره عدم تمایل ایران به ساخت بمب اتمی مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت، روز پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت، از آمادگی «کشورهایی» برای حمله به ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال گانتس تأکید کرده است که کشورهای دیگری نیز برای حمله به ایران آماده شده‌اند و تنها سخن از آمادگی نظامیان اسرائیل نیست.

او در عین حال به نام این کشورها اشاره نکرده است.

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی هاآرتص ارزیابی کرده بود که ایران سرانجام گام نهایی را در برنامه هسته‌ای نظامی برنخواهد داشت.

او در ادامه افزوده بود که اگر آیت‌الله خامنه‌ای بخواهد تصمیم به ساخت بمب اتمی بگیرد، مرتکب «اشتباهی گرانبار» می‌شود.

بنی گانتس درهمین حال به آسوشیتدپرس گفته است که او نیز «امیدوار است که به استفاده از قوه قهریه نیازی نباشد».

آمریکا و قدرت‌های اروپایی به‌ویژه فرانسه، آلمان و بریتانیا همواره ایستادگی خود را در کنار اسرائیل در صورت رویارویی با خطرهای حیاتی برای این کشور مورد تأکید قرار داده‌اند.

ژنرال گانتس در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس این استنباط را رد کرده است که میان سخنان او در مصاحبه با هاآرتص و سخنان مقامات سیاسی ارشد کشورش در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران تفاوتی هست.

وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه در مورد صحت اظهار نظر ژنرال گانتس ابراز تردید کرد.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در واکنشی منفی به اظهار نظر این مقام عالی‌رتبه در ارتش اسرائیل تأکید کرد که رهبران ایران «در تعبیر غربی» خردگرا خوانده نمی‌شوند و تلاش ایران برای تسلط بر منطقه و نابودی اسرائیل می‌تواند ناشی از «بی‌بصیرتی یا بی‌مسئولیتی» باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال گانتس در پاسخ به این واکنش‌ها گفته است که ایران در سودای دستیابی به توانایی هسته‌ای نظامی است، اما بر اثر تشدید فشار‌ها سرانجام تسلیم شده و گام آخر را برای ساخت بمب هسته‌ای برنخواهد داشت.

ژنرال گانتس بر این باور است که ایران زمانی در این عرصه تسلیم می‌شود که بداند که سنبه جامعه جهانی پرزور و گزینه نظامی کاملاً جدی است.

در حالی که در رسانه‌های جهان به لحن نسبتاً متفاوت ژنرال گانتس در مصاحبه او با هاآرتص توجه زیادی شد، در خود اسرائیل این امر مورد توجه چندانی قرار نگرفته و کسی بر وجود تفاوت آشکار در این اظهارات با سخنان پی در پی کادر سیاسی کنونی اسرائیل انگشت نگذاشته است.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت روز جمعه ابراز شگفتی کرده است که خارجی‌ها لحن متفاوتی از سخنان ژنرال گانتس استنباط کرده‌اند.

در اسرائیل، ارتش تحت امر کامل کادر سیاسی و موظف به اجرای خواسته‌های نخست وزیر و وزیر دفاع است و باید برای عملی کردن درخواست‌های این دو مقام برنامه‌ریزی‌های لازم را بکند.

در این میان اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در واکنشی تلویحی به برخی برداشت‌های جامعه جهانی از «لحن متفاوت» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل درباره ایران، ابراز «اطمینان» کرد که سران ایران در حال فریب دادن جامعه جهانی هستند.

آقای باراک روز پنج‌شنبه در جشن سالروز استقلال اسرائیل در میان افسران ارشد و ژنرال‌های کنونی و پیشین ارتش در وزارت دفاع گفت: «من ادعای سران ایران را باور نمی‌کنم... آنها از درایت به دور و غیر قابل پیش‌بینی هستند.»

این بخش از سخنان اهود باراک ظاهراً واکنشی تلویحی به اظهارات ژنرال گانتس در گفت‌وگو با هاآرتص است مبنی بر این که سران ایران سرانجام متوجه خطرات و فشار‌ها می‌شوند و به سوی بمب اتمی نخواهند رفت و لذا او آنها را از این نظر «عمل‌گرا» و «منطقی» می‌داند.

اهود باراک و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بار‌ها در روزهای اخیر در مورد کارساز بودن نهایی تحریم‌ها علیه ایران با هدف تغییر مسیر برنامه هسته‌ای ایران ابراز «تردید» و «بدبینی» کرده‌اند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر