۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۱

اعلام آمادگی عراق برای میانجیگری میان ایران و امارات بر سر جزایر سه گانه!


عراق از آمادگی خود برای میانجیگری میان ایران و امارات بر سر جزایر سه گانه خبر داد.



به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، نوری مالکی نخست وزیر عراق مالکی در دیدار با شماری از روزنامه نگاران کویتی که به بغداد سفر کرده اند گفت که عراق آماده است برای حل مسئله جزایر سه گانه میان ایران و امارات میانجیگری کند.



وی ادامه داد: مشکل جزایر سه گانه را تنها می توان از طریق گفت وگو میان ایران و امارات حل کرد. عراق می تواند در این زمینه، نقش میانجی را ایفا کند. گفت وگو و نشست های مذاکره مستقیم می تواند مشکل این جزایر را حل کند.



مالکی همچنین گفت که تلاش می کند تا قبل از پایان دوره نخست وزیری اش تمامی مشکلات با کویت را حل کند. وی گفت: پرونده مشکلات میان عراق و کویت بسته خواهد شد.



"عبدالهادی الحسانی" از رهبران حزب الدعوه عراق نزدیک به نخست وزیر این کشور هم در این باره گفت: عراق نمی تواند در حل مشکل جزایر سه گانه دخالت کند مگر اینکه دولت امارات به شکل رسمی چنین چیزی را درخواست کند. از آن جایی که دولت امارات تاکنون چنین چیزی را درخواست نکرده پیشنهاد عراق برای میانجیگری دراین مسئله، عملی نیست.



وی افزود: آنچه که از سوی نوری مالکی مطرح شد ، پیامی به ملت های منطقه است که عراق خطری علیه همسایگان خود ایجاد نمی کند بلکه خواهان دخالت برای حل مشکلات و اختلافات است و مهمترین دلیل برای این موضوع میزبانی بغداد برای نشست مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 است.



نوری مالکی روابط نزدیکی با ایران دارد. وی به تازگی به تهران سفر و با مقامات ارشد ایرانی ملاقات کرده بود.



سفر اخیر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی، به شدت اعتراض امارات را برانگیخت.


به گزارش «بازتاب»؛ نوری مالکی به این پرسش پاسخ نداد که آیا حاضر است برای جداسازی کردستان عراق از این کشور که اتفاقاً عمدتاً کردها ساکنش هستند، مذاکره کند و زمانی که وی حاضر نیست بر سر بخشی از خاک کشورش با هموطنان فعلی اش مذاکره کند، چطور توقع دارد ایران بر سر بخشی از خاکش با غیرهموطنان متخاصم گفت و گو کند؟! آیا اصولاً تمامیت ارزی قابل مذاکره کردن است؟! آیا بهتر نیست ایشان برای کمک به ایران نمادهای ضدایرانی را در عراق تخریب کنند یا غرامت هزار میلیاردی جنگ تحمیلی به ایران را پرداخت کند؟


 


View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر