۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۱

یک پدیده عجیب: شبکه پایداری متعلق به خود صداوسیماست؟!

در حالی که سازمان صداوسیما بنابر درخواست معاونت رسانه مجازی خود بزرگترین پرونده حقوقی با سایت های منتشر کننده تصویر و صدا در داخل کشور را آغاز کرده است، همزمان با راه اندازی تلویزیون اینترنتی جبهه موسوم به پایداری خبری از فیلتر، توقیف یا شکایت از آن به گوش نمی رسد.


 


به گزارش سرویس فرهنگی «بازتاب»؛ برای نخستین بار خود صداوسیما از عنوان تلویزیون اینترنتی برای یک شبکه خاص با عنوان "لبیک" استفاده کرد تا در زیر مجموعه بخش حج و زیارت این سازمان فعالیت کند.


 


گرایش به شبکه های اینترنتی در برهه ای خاص در صداوسیما رخ داد که امکان ایجاد شبکه های جدید روی خطوط آنالوگ نبود و مسئولان این سازمان به منظور فعال نشان دادن خود به راه اندازی تلویزیون های اینترنتی روی آوردند. 


 


این در حالی است که قبلا به محض ایجاد بخش تلویزیون اینترنتی در سایت های مختلف، صداوسیما با تمام قوا وارد میدان می شد و به شکایت از آن سایت یا فیلتر کردن آن و... می پرداخت.


 


حالا شبکه "پایداری" در حالی به بحث روز تبدیل شده که از قضا رسانه مجازی صداوسیما هم در طبقه دوم مجموعه سعادت آباد خود شبکه ای با همین نام دارد و ضرغامی اصراری جالب به افتتاح شبکه های نوین تلویزیونی در جلسه های هیات دولت پیدا کرده است!


 


پیش از این راه اندازی رسمی شبکه بازار و شبکه نمایش در جلسه های هیات دولت انجام شده بود و به نظر می رسد حالا موج دوم به شبکه های اینترنتی با مجوزهای قانونی رسیده است.


 


اما نکته جالب این است که دسترسی به صفحه اینترنتی این شبکه در پرتال معاونت رسانه مجازی محدود شده و تنها در صورت جستجو در صفحه های این پرتال می توانید به صفحه اختصاصی "شبکه پایداری" دسترسی پیدا کنید.


 


در این صفحه، علیرضا مازوچی مدیر این شبکه و داری مدرک مهندسی سیستم های مخابراتی معرفی شده است و در مورد فعالیت های این شبکه به این کلمات کلیدی اشاره شده است:




  • رصد روزانه، هفتگی، ماهانه محتوای منتشر شده در فضای مجازی در حوزه وب سایت ها، وب لاگ های تأثیرگذار، شبکه های اجتماعی و گروههای پستی مانند یاهو و جیمیل

  • مقابله، پاسخ به شبهات، انجام عملیات هدفند و نامتقارن در شبکه های اجتماعی و کاربر محورحضور فعال در حوزه شبکه های اجتماعی "حوزه بازنشر- حضور فراگیر"

  • حضور فراگیر و نشر صد هزاری و میلیونی در عرصه مجازی

  • انجام دهها عملیات مقابله و جنگ نرم و پاسخ گویی داخلی و خارجی

  • انجام بستر عملیاتی سازمان یافته در بستر شبکه های اجتماعی



 





  • تولیدات شبکه

    مجموعه 12 عددی Noble peace به زبان انگلیسی(اصلی) ، دوبله فارسی و دوبله عربی

    مجموعه 20 عددی The path به سه زبان فارصی(اصلی)، زیرنویس عربی و زیرنویس انگلیسی

    محموعه 20 عددی question for you به زبان انگلیسی(اصلی) ، دوبله فارسی و دوبله عربی

    مجموعه 15 عددی Game زبان فارسی(اصلی)، زیرنویس یا دوبله عربی و زیرنویس یا دوبله انگلیسی

    مجموعه 12 عددی FDD به زبان انگلیسی(اصلی)، زیرنویس عربی و زیرنویس فارسی

    مجموعه 10 عددی شرکت های تجاری اسرائیلی به زبان انگلیسی(اصلی) ، دوبله فارسی و دوبله عربی

    مجموعه کلیپ های استخراجی از سخنرانی های رهبر فرزانه انقلاب(240 کلیپ) به زبان فارسی(اصلی) زیرنویس فارسی و عربی- ضبط تمامی دیدارهای رهبری + اخبار پخش شده از شبکه های خبری از ابتدای سال 90 + جمع آوری عکس و متن هریک + ترجمه عربی و انگلیسی

    مجموعه بررسی و مستند سازی رخدادهای انقلاب اسلامی تحت عنوان بیداری اسلامی 50 عددی به زبان انگلیسی(اصلی) ، دوبله فارسی و دوبله عربی

    مستند موسقی شیطانی

    دلار و نشانه های فراماسونری



 


در این میان چند نکته بسیار جالب وجود دارد:


 


نخست اینکه تمامی این وظایف برشمرده آیا بر عهده صداوسیما است؟


دوم، جز این است که صداوسیما وظیفه تولید محتوا را در کشور دارد؟


سوم، آیا نظارت دقیقی به عملکرد معاونت ها و مجموعه های صداوسیما وجود دارد؟


 


جای سوال است که اگر اهداف این شبکه در راستای سیاست های نظام و تاکیدات رهبر انقلاب است و منشا محرمانه و امنیتی ندارد، چرا نخست روی سایت این معاونت قرار می گیرد و بعد از دسترسی مستقیم خارج می شود؟ در حالی که هنوز روی سرور این سایت قرار دارد!


 


از طرفی برخی ادعاها و هدف های این شبکه رسانه مجازی صداوسیما در راستای فعالیت های قضایی و امنیتی است و جالب به نظر می رسد زیر مجموعه ای در کشور این قدر آزادانه بدون حکم قاضی و تایید مقامات ارشد امنیتی بتواند مدعی رصد مستقیم ایمیل های مردم شود؟


 


حال از سوی دیگر صاحبان سیاسی و نزدیک به دولت که تلویزیونی اینترنتی "پایداری" را راه اندازی کرده اند، با قدرت از رعایت قوانین و مجوزهای خود صحبت به میان آورده و این نکته ها می تواند برای دستگاه های نظارتی و تصمیم گیرنده در کشور جالب باشد که چگونه همه این حوادث بر بستر دوستان قدیمی مشاور رئیس جمهور در صداوسیما شکل می گیرد؟


 


مشخص است که معاونت نوپای رسانه مجازی صداوسیما در دو سال اخیر و با بودجه های چند ده میلیاردی خود جز یک پروژه دانشجویی IP Media که طرح پایلوت و تست نشده ای از تلفیق خدمات اینترنتی و سرویس IPTV بر بستر وب در ایران است، عملکرد ویژه ای نداشته و شاید تلویزیون "پایداری" مقدمه ای برای مطرح شدن این معاونت به واسطه فعالیت این شبکه با ژست انتقادی در میان مردم و رضایت دوستان دولتی خود باشد.


 


"پایداری" تنها شبکه داخلی معاونت رسانه مجازی صداوسیما نیست، پیش از راه اندازی "شبکه شما" در معاونت سیما که اختصاص به پخش محصولات برگزیده استانی داشت، این معاونت از شبکه های "ما"، "شما"، "پایداری" و دو پرتال سیاسی و ورزشی بهره می برد که "شبکه شما" نام خود را به "شبکه سروش" تغییر داده است.


 

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر