۰۸ اردیبهشت، ۱۳۹۱

ابراز تردید پانه‌تا در مورد نظر ژنرال اسرائیلی درباره موضع اتمی ایران

در حالی که وزیر دفاع آمریکا نسبت به اظهارات رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در خصوص «خردگرا» بودن سران ایران ابراز تردید کرده است، همتای اسرائیلی او نیز می‌گوید تلاش ایران برای نابودی اسرائیل ناشی از «بی‌بصیرتی یا بی‌مسئولیتی» جمهوری اسلامی است.در حالی که وزیر دفاع آمریکا نسبت به اظهارات رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در خصوص «خردگرا» بودن سران ایران ابراز تردید کرده است، همتای اسرائیلی او نیز می‌گوید تلاش ایران برای نابودی اسرائیل ناشی از «بی‌بصیرتی یا بی‌مسئولیتی» جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لئون پانه‌تا، روز پنج‌شنبه، ۷ اردیبهشت‌ماه، با تأکید بر این‌که اطلاعات ویژه‌ای در خصوص تصمیم‌گیری ایران برای ساخت یا توقف تولید بمب اتم ندارد، ابراز امیدواری کرد که رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در «خردگرا» خواندن رهبران ایران به خطا نرفته باشد.

ژنرال بنی گانتس در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی هاآرتص که ششم اردیبهشت‌ماه منتشر شد، تأکید کرده بود که «رهبران ایران اگر به سوی تصمیم استراتژیک برای تولید بمب اتمی بروند،‌ یقینا اشتباهی حیاتی مرتکب می‌شوند»، ولی افزوده بود که سران ایران را تا حد زیادی «خردگرا و سنجیده» می‌داند.

وی در ادامه اظهار کرده بود که فکر نمی‌کند که «ایران سرانجام به سوی تولید بمب اتم پیش برود.»

لئون پانه‌تا که در جریان سفر به آمریکای لاتین در شیلی به سر می‌برد، روز پنج‌شنبه ابراز امیدواری کرد که آقای گانتس در خصوص انگیزه‌های هسته‌‌ای ایران چیز بیشتری از وی بداند و اظهار نظرش در مورد سران ایران صحیح باشد.

در کنار وزیر دفاع آمریکا، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز پنج‌شنبه تأکید کرد که رهبران ایران «در تعبیر غربی» خردگرا خوانده نمی‌شوند و افزود تلاش ایران برای تسلط بر منطقه و نابودی اسرائیل که به گفته او باورهای دینی به آن دامن می‌زند، می‌تواند ناشی از «بی‌بصیرتی یا بی‌مسئولیتی» باشد.

وی که در سالروز استقلال اسرائیل برای دیپلمات‌های خارجی سخنرانی می‌کرد نسبت به گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ۵+۱ با ایران ابراز بدبینی کرد و گفت ایران از طریق این مذاکرات برای خود زمان می‌خرد تا ظرفیت دفاعی تأسیسات هسته‌ای خود را در مقابل حملات هوایی افزایش دهد.

آقای باراک افزود: «تحریم‌ها در حال حاضر سخت تر از گذشته شده‌اند... اما حقیقت را باید گفت. شانس کمی وجود دارد که با اعمال این فشارها ایران به خواسته‌های جهانی مبنی بر توقف برگشت‌ناپذیر برنامه اتمی‌‌اش پاسخ مثبت بدهد.»

در روزهای گذشته مقام‌های مختلف اسرائیلی اظهارات متفاوتی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و نحوه مقابله با جمهوری اسلامی کرده‌اند.

از یک سو بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل، تهدید ایران را با هولوکاست مقایسه کرده و از دیگر سو شیمون پرز ، رئیس جمهور این کشور، این مقایسه را نادرست خوانده است.

در عین حال برخی از مقام‌های اسرائیلی تحریم‌ها علیه ایران را اثرگذار خوانده‌اند و برخی دیگر بر بی‌اثر بودن آنها تأکید کرده‌اند.

اسرائیل و غرب معتقد هستند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارای بعد نظامی است و تل‌آویو این مسئله را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند.

در این میان اسرائیل و آمریکا بارها تأکید کرده‌اند که در صورت شکست تحریم‌ها علیه ایران، گزینه نظامی علیه ایران مطرح می‌شود، گرچه در چند وقت اخیر آمریکا بر گزینه تحریم‌های شدیدتر تأکید بیشتری کرده است .

جمهوری اسلامی همواره ادعای نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را رد کرده و بارها بر صلح‌آمیز بودن آن تأکید کرده است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر