۰۱ اردیبهشت، ۱۳۹۱

سه برابر شدن بهای سوخت هواپیما از اول اردیبهشت

از اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ بهای هر لیتر بنزین هواپیما برای پروازهای خارجی تقریبا سه برابر افزایش یافت. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید این اقدام تیشه زدن به ریشه‌ی شرکت‌های داخلی است.

افزایش بهای سوخت هواپیما برای پروازهای خارجی اواخر اسفند ماه سال گذشته به تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها رسید، اما اجرای آن به دلیل ملاحظاتی، از جمله اعتراض شرکت‌های داخلی به تعویق افتاد. علی‌رضا موسوی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید این مصوبه از بامداد روز جمعه، اول اردیبهشت به اجرا گذاشته شده است.

افزایش عجولانه و ناگهانی بهای سوخت

بر اساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها بهای هر لیتر بنزین هواپیما تقریبا سه برابر شده و از ۴۰۰ تومان به ۱۱۴۳ تومان افزایش یافته است. حمید غوابش، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، این تصمیم را عجولانه و ابلاغ آن را ناگهانی خوانده است. او معتقد است از آنجا که بلیط برخی از پروازها برای چند ماه بعد فروخته شده گران شدن بهای سوخت لطمه‌ی سنگینی به شرکت‌های داخلی وارد می‌کند.

جلیل سالاری، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بیستم فروردین ماه اعلام کرد شرکت‌های داخلی هواپیمایی به خاطر بهای سوخت بیش از ۵۶۷ میلیارد تومان به دولت بدهی دارند. او خاطر نشان کرد اگر این شرکت‌ها بدهی خود را تسویه نکنند، در مرحله اول سوخت آنها قطع می‌شود و در مرحله‌ی بعدی بدهی آنها با نرخ ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

«واگذاری عرصه به شرکت‌های خارجی»

یکی از شرکت‌های بدهکار به دولت شرکت هواپیمایی آسمان معرفی می‌شود. برخی از پروازهای خارجی این شرکت آذر ماه سال گذشته به دلیل آنچه تسویه نشدن بدهی‌های سابق عنوان شد لغو شده است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید هواپیمایی آسمان با ۷۴ میلیارد تومان بدهی سومین شرکت بدهکار به دولت است و از ابتدای آذر ماه ۱۳۹۰ سوخت را تنها به صورت نقدی دریافت می‌کند.

خبرگزاری فارس بامداد جمعه اول اردیبهشت از قول علی‌رضا موسوی نوشت «اگر قرار باشد در پروازهای خارجی سوخت با نرخ هر لیتر ۱۱۴۳ تومان به شرکت‌های هواپیمایی داخلی ارائه شود، صنعت هواپیمایی کشور از پا می‌افتد و در واقع این امر تیشه زدن به ریشه صنعت و واگذاری عرصه به شرکت‌های هواپیمایی خارجی است.»

احتمال لغو پروازها و گران شدن بلیط

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید، ما برای اجرایی نشدن افزایش بهای سوخت با دولت مذاکراتی داشته‌ایم که به نتیجه نرسیده است. او تاکید می‌کند «قطعاً این افزایش غیرمنطقی و غیرکارشناسی نرخ سوخت هواپیما بدون افزایش نرخ بلیت، موجب کنسل شدن بسیاری از پروازها خواهد شد.»

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیستم فروردین گفته بود، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اساساً در شرایط یکسان با شرکت‌های هواپیمایی خارجی قرار ندارند و این رقابت بدون در نظر گرفتن قیمت سوخت نیز رقابتی ناعادلانه بود که این امر باید جزو ملاحظات دولت در تصمیمات این‌چنینی باشد.

بر اساس گزارش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر سوخت در اختیار پروازهای خارجی قرار می‌گیرد که ۷۰ درصد آن به شرکت‌های داخلی فروخته می‌شود. این شرکت می‌گوید افزایش بهای سوخت بر مبنای مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها انجام شده و تغییر آن مستلزم ابلاغیه‌ی این ستاد خواهد بود.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر