۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۱

چندوچون قرعه‌کشی گرین‌کارت برای ایرانیان از زبان وزارت خارجه آمریکا

امسال برای نخستین بار در سال‌های اخیر بیش از ۴۴۰۰ نفر از متقاضیان ایرانی برنده قرعه‌کشی کارت سبز آمریکا شده‌اند ولی تا کنون حدود ۱۰۰۰ نفر از آنان به سفارتخانه‌های آن کشور مراجعه نکرده‌اند.وزارت خارجه آمریکا هر سال هزاران نفر از شهروندان کشور‌های مختلف جهان را برای دادن کارت سبز و یا اقامت دائم در آن کشور به قید قرعه انتخاب می‌کند.

امسال برای نخستین بار در سال‌های اخیر بیش از ۴۴۰۰ نفر از متقاضیان ایرانی برنده قرعه‌کشی کارت سبز آمریکا شده‌اند ولی تا کنون حدود ۱۰۰۰ نفر از آنان یعنی یک چهارم برندگان کارت سبز برای اجرای مراحل قانونی و سفر به آمریکا به سفارتخانه‌های آن کشور مراجعه نکرده‌اند.

سارا گرو (Sarah Grow)، یکی از کارمندان امور کنسولی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگویی به زبان فارسی با رادیو فردا می‌گوید برندگان کارت سبز تنها تا شهریور ماه فرصت دارند که مدارک خود را آماده کرده و برای دریافت گرین‌کارت اقدام کنند.




امسال یعنی سال ۲۰۱۲ تقریبا چهار هزار و ۴۰۰ نفر از ایرانیان برای برنامه قرعه کشی گرین‌کارت انتخاب شدند و الان فکر می‌کنیم که تقریبا هزار نفر هنوز با ما تماس نگرفته‌اند.

فکر می‌کنیم که آنها هنوز اطلاعی در این مورد ندارند و نمی‌دانند که برنده گرین‌کارت شده‌اند.

این ایرانیانی که تقاضای گرین‌کارت کرده‌اند، چه طوری می‌توانند مطلع بشوند که اسمشان جزو برندگان هست یا خیر؟

آنها وقتی که سال گذشته از طریق اینترنت اقدام کرده‌اند، در همان صفحه اولیه ثبت نامشان یک شماره وجود داشت که باید با آن شماره به صفحه ما که آدرسش www.dvlottery.state.gov است، مراجعه کنند و در این مورد اطلاعات بگیرند.

خانم گرو آیا ایرانیانی که از شهرهای مختلف ایران برای شرکت در قرعه‌کشی گرین‌کارت مراجعه کرده‌اند، می‌توانند از طرق دیگری مثل تلفن یا ایمیل با شما تماس بگیرند و بفهمند که برنده گرین‌کارت شده‌اند یا خیر؟

متاسفانه نمی‌توانند. تنها راهی که می‌توانند اطلاعات بگیرند از طریق اینترنت است.

وزارت خارجه هم با این گروه از ایرانی‌ها تماس نمی‌گیرد که به آنها اطلاع بدهد که برنده گرین‌کارت شده‌اند؟

نه، ما تماس نمی‌گیریم، آنها باید با ما تماس بگیرند.

شما اشاره کردید که بیش از چهار هزار ایرانی در مسابقه لاتاری امسال برنده شده‌اند، ولی در گزارش‌هایی که وزارت خارجه آمریکا در سال‌های پیش از این قرعه‌کشی ارائه داده‌است، دو تا سه هزار نفر ایرانی برنده این قرعه کشی بوده‌اند. چرا امسال این رقم تا این حد زیاد شده است؟

درست می‌گویید. این یک افزایش چشمگیر است. سال گذشته یعنی سال ۲۰۱۱، تقریبا دو هزار و ۸۰۰ نفر برنده شدند ولی امسال یعنی در سال ۲۰۱۲ چهار هزار  و ۴۰۰ نفر برنده اعلام شده‌است.

دلیل این است که از امسال کشور بنگلادش از این برنامه حذف شده‌است. تا سال ۲۰۱۱ کشور بنگلادش که یک کشور خیلی بزرگ است، هر ساله تقریبا سه یا چهار هزار ویزا دریافت کرده‌است.

ولی چون امسال بنگلادش از این برنامه حذف شده، جاهای برندگان این کشور به ایران تعلق گرفته‌اند.

خانم گرو، مراحل قانونی که برندگان ایرانی گرین‌کارت باید طی کنند چیست و چه مدت طول می‌کشد که بتوانند گرین‌کارتشان را دریافت کنند؟

این یک موضوع خیلی مهم است. الان فقط شش ماه باقی است. کسانی که برندگان این قرعه‌کشی هستند تا روز ۳۰ سپتامبر – یعنی شش ماه دیگر- وقت دارند و به همین دلیل است که من تاکید می‌کنم که باید فوری با ما تماس بگیرند.

باید به همان صفحه اینترنتی که به آن اشاره کردم مراجعه کنند و با مرکز کنسولی در آمریکا تماس بگیرند و دو فرم را پر کرده، ارسال کنند.
اسم این فرم‌ها DS-230  و DSP-122 است.

بعدا آن مرکز در آمریکا به آنها اطلاع می‌دهد که لازم است در مرحله بعدی چه مدارکی را تهیه و ارسال کنند.

این مراحل چقدر طول می‌کشد؟

برای کسانی که الان تماس می‌گیرند تقریباً یک ماه طول می‌کشد.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر