۲۳ آذر، ۱۳۸۹

مارهای پرنده

اگر گذرتان به آسیای جنوبی افتاد هرگز بالای سرتان را نگاه نکنید چرا که ممکن است ماری بالای سرتان در حال پرواز باشد! بله مارها نیز برغم نداشتن بال قادر به پرواز هستند.


maarhaye_parande



اکثر مارهای پرنده تنها تا صد وبیست سانتی متر رشد می کنند. آنها با تغییر شکل طبیعی خود سینه شان را صاف کرده و سرشان را مسطح میکنند. نیز حرکت تند و شلاقی دمشان بر سرعت آنها می افزاید.


این پنج نوع مار که از خانواده Colubridae and the Chrysopelea paradisi هستند برای انسانها ضرری ندارند. هرچند آنها زیاد سمی نیستند ولی زهرشان را تنها برای طعمه های کوچک بکار می برند. هنگامی که پرواز می کنند سم از دندان نیش شان می چکد.


دانشمندان به تازگی دریافته اند که این مارها حتی در هنگام پرواز نیز می خزند و با جثه ی بدون بال خود در هوا حرکات جالبی ایجاد می کنند و بدون اینکه آسیبی بخود برسانند فرود می آیند. این مارها که با سرعت 7.8-9.9 متر بر ثانیه از زمین بلند می شوند در میان زمین و آسمان تماشایی هستند.


به علت نداشتن بال آنها قادر به پرواز به سمت بالا نیستند. جثه آنها را بعنوان یک بال بزرگ در نظر بگیرید که با پرتاب کردن و پیچاندن خود در حال پرواز آنها را قادر می سازد تا مکان فرود آمدن خود را تعیین کنند.


آنها ترجیح می دهند روی درختان باشند تا روی زمین.طعمه شان را روی هوا شکار می کنند و همانجا جانوران کوچک را با آرواره پرقدرتشان له می کنند.


اگرچه هنوز اطلاعات زیادی از آنها در دست نیست ولی تحقیقات نشان می دهد که مارهای پرنده هربار در حدود شش تخم میگذارند و نوزاد آنها تقریبا پانزده سانتی متر طول دارد.


 تهیه و تنظیم: گیتی احتشام دفتری

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر