۲۵ آذر، ۱۳۸۹

گزارش - نقش ایران در توسعه شبکه فیبر نوری حزب‌الله لبنان




نقش ایران در توسعه شبکه فیبر نوری حزب‌الله لبنان






مردمک -


تاریخ تنظیم سند: 16 آوریل 2008

محل تنظیم سند: سفارت آمریکا در بیروت

طبقه‌بندی: سری

موضوع: راه اندازي شبکه فیبر نوری حزب‌الله لبنان با همکاری ایران





خلاصه: مروان حماده، وزیر ارتباطات لبنان در دیداری با میشل سیسون، کاردار سفارت آمریکا در بیروت به او می‌گوید که حزب الله لبنان با کمک ایران یک شبکه کامل فیبر نوری را در سراسر این کشور راه‌اندازی کرده است. حماده این موضوع را با چند کشور دوست لبنان از جمله عربستان سعودی، فرانسه، اردن و امارات متحده عربی در میان گذاشته است. وزیر ارتباطات لبنان می‌گوید دو راه بیشتر پیش روی دولت لبنان نیست؛ یا به شورای امنیت سازمان ملل این موضوع را گزارش دهد یا از شهرداری‌هايی که در دست نيروهای 14 مارس است بخواهد اين خطوط ارتباطی را قطع کنند.



به گفته وزیر ارتباطات لبنان، حزب‌الله به مقام‌های امنيتی لبنان گفته قطع اين خطوط مخابراتی را به مثابه تجاوز اسرائيل قلمداد کرده و عليه دولت لبنان اقدام خواهد کرد. آقای حمادی البته مطمئن نيست که نيروهای مسلح لبنان و نيروهای امنيت داخلی، جرات چنين اقدامی را داشته باشند. 



بازسازی لبنان و کمک به حزب‌الله



مخابرات ایران کشور را در دست می‌گیرد. این نخستین جمله‌ای بود که در دیدار با کاردار سفارت آمریکا در بیروت از دهان وزیر ارتباطات لبنان بیرون آمد. او به کشف شبکه سراسري فیبر نوری اشاره می‌کرد که توسط حزب‌الله لبنان ایجاد شده است. حزب‌الله همچنین سیستم ارتباطی وایمکس را در حاشيه جنوبی بیروت راه انداخته است. حماده گفت که شبکه تلویزیونی لبنان شب قبل یک گزارش مفصل از شبکه فیبر نوری حزب‌الله پخش کرده و البته پیش از آن هم همه از موضوع اطلاع داشتند.



نقشه تجهیزات نصب شده که وزیر ارتباطات لبنان در اختیار گذاشته نشان می‌دهد که خطوط فیبر نوری در دو سوی فرودگاه بیروت کشیده شده و تا جنوب و پایین رودخانه لیطانی ادامه دارد. این شبکه فیبر نوری سپس در امتداد دره بقاع به سمت شمال کشیده شده است.



حماده گفت که اعتبار مالی توسعه این شبکه فیبر نوری از منابع مالی ایران برای بازسازی لبنان تامین شده است. حزب‌‌الله از زمان جنگ با اسرائیل در سال 2006 ساخت جاده و پل را در لبنان آغاز کرده است. پیش از این گروه حزب‌الله متهم شده بود که به موازات جاده‌هایی که می‌سازد شبکه ارتباطات راه دور خودش را هم گسترش می‌دهد. حماده گفت که قصد دارد نام شرکت‌هایی را که در این طرح همکاری می‌کردند در فهرست سیاه دولت لبنان قرار دهد.



وزیر ارتباطات لبنان این سیستم را به عنوان یک پیروزی استراتژیک برای ایران می‌داند چرا که ایران توانسته فضایی بیشتر از سوریه در لبنان در اختیار داشته باشد. به گفته حماده این اتفاق بیش از ارزش اقتصادی و تکنولوژیکی، برای ایران ارزش استراتژیک دارد. برای حزب‌الله هم اهمیت‌اش به این است که قدمی نهایی برای ایجاد یک دولت را در لبنان برداشته. حزب‌الله در حال حاضر ارتش، تجهیزات نظامی، سیستم آموزشی، ایستگاه تلویزیونی، بیمارستان، شبکه خدمات اجتماعی، سیستم مالی و همین‌طور شبکه ارتباطات مخابراتي را در اختيار دارد.



(مردمک فقط بخش‌های مربوط به ایران را در این سند خلاصه و ترجمه کرده است)

کد سند: 08BEIRUT523








View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر