۲۶ آذر، ۱۳۸۹

ژن مقاوم به درمان ویروس ایدز

محققان ژن مقاومت به درمان را در ویروس ایدز شناسایی کردند.


HIV



به گزارش روزنامه الکترونیکی دانش و فناوری ـ ستنا، محققان دانشگاه ویکتوریا، در ویروس اچ آی وی مولد بیماری ایدز ژن و مولکول‌های مقاوم به درمان دارویی را کشف کردند. این محققان معتقدند ویروس به شدت دچار جهش شده و با ظهور ژن‌های مقاوم به درمان مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است.


پژوهشگران در این تحقیق 15 هزار نوع مختلف ویروس ایدز را مطالعه کردند، امری که تاکنون انجام نشده بود. بدین وسیله آنها ژن‌ها و مولکول‌های مقاوم به درمان را در ویروس ایدز شناسایی کردند که در طی زمان به وجود آمده‌اند. این امر برای رسیدن به درمان موفق در بیماران مبتلا به ایدز کمک قابل توجهی می کند.


ایدز یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است، این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ ‌آی‌ وی در بدن میزبان است که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می‌شود که خود زمینه‌ ساز بروز عفونت‌‌های موسوم به فرصت طلب است که یک بدن سالم عموماً قادر به مبارزه با آنهاست و در نهایت پیشرفت همین عفونت‌‌ها، منجر به مرگ بیمار می‌شود به طوری که بیماری سل و بیماری‌های قارچی عوامل اصلی مرگ و میر در میان مبتلایان به ایدز در سراسر جهان است. تخمین زده می‌شود در سرتاسر جهان حدود 38 میلیون نفر به بیماری ایدز مبتلا هستند و سالیانه حدود 4 میلیون نفر به این تعداد اضافه می شوند.


تهیه و تنظیم: هادی ناصری

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر