۲۶ آذر، ۱۳۸۹

استفاده از بافت بیضه براي درمان دیابت

سلول‌های بنیادی بافت بیضه می‌تواند به درمان دیابت نوع یک کمک کند.


testes_1



به گزارش روزنامه الکترونیکی دانش و فناوری ـ ستنا، در پژوهشی نو، دانشمندان توانستند با به‌کارگیری سلول‌های بنیادی بافت بیضه، پاساژ مکرر آنها و کاشت آنها در بافت ترشح کننده انسولین در پانکراس باعث تولید و ترشح انسولین شوند.


در بیماری دیابت نوع یک، سلول‌های ترشح کننده انسولین پانکراس از بین می‌روند بنابراین انسولینی جهت رفع نیاز بدن ترشح نشده و این بیماران نیازمند تزریق روزانه انسولین هستند. در این پژوهش دانشمندان دیابت نوع یک را در موش به‌طور موفقیت آمیز درمان کردند و امیدوارند تا با آزمایشات بیشتر بتوانند این درمان را در انسان نیز انجام دهند.


سلول بنیادی یا بُن‌ یاخته،‌ یاخته‌های اولیه‌ای هستند که توانایی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول‌های دیگر را دارند و از آنها می‌توان در تولید سلول‌ها و نهایتاً بافت‌های مختلف دیگر استفاده کرد. منابع اصلی سلول‌های بنیادی شامل مغز استخوان، بند ناف و جفت است. امروزه استفاده از این سلول‌ها براي ترمیم بافت‌های آسیب دیده در حال گسترش است. سلول‌های بنیادی پرتوان (چند پتانسیلی) هستند یعنی قابلیت تبدیل به بافت‌های مختلف را اعم از بافت عصبی، بافت ماهیچه‌ای، بافت پوششی و غیره دارند، که این توانایی محور اصلی توجه به سلول‌های بنیادی است.


تهیه و تنظیم: هادی ناصری

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر