۲۵ آذر، ۱۳۸۹

گزارش - جندالله مسئولیت حملات انتحاری چابهار را بر عهده گرفت




جندالله مسئولیت حملات انتحاری چابهار را بر عهده گرفت






مردمک -


جندالله، گروه سنی و شبه‌نظامی مخالف دولت ایران، با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت انفجارهای انتحاری چابهار را برعهده گرفته است.



جندالله که با نام «گروه جنبش مقاومت مردمی ایران» نیز معرفی می‌شود، اعلام کرده است که این عملیات انتحاری، انتقام اعدام عبدالمالک ریگی رهبر این گروه است. عبدالمالک ریگی، رهبر پیشین جندالله،  30 خرداد امسال به اتهام «فساد فی‌الارض»اعدام شد.



خبرگزاری رسمی دولت ایران، ایرنا، از قول یک مقام اطلاعاتی محلی و بدون ذکر نام او، از دستگیری یکی از عوامل بمبگذاری در چابهار هنگام خروج از مرز خبر داده است.



خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که صبح روز چهارشنبه 24 آذر، «روز تاسوعا»، دو  بمبگذاری انتحاری در شهر چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد که در این دو حادثه تاکنون 39 نفر کشته و بیش از 80 نفر زخمی شده‌اند.



استان سیستان و بلوچستان که بندر چابهار در آن قرار دارد، طی سال‌های گذشته صحنه خشونت‌ها، انفجار بمب و گروگان‌گیری بوده است که مسئولیت شماری از آنها را گروه جندالله برعهده گرفته است. دولت‌های ایران و آمریکا این گروه را یک گروه تروریستی می‌دانند.



جندالله، این گروه مخالف مسلح دولت ایران، در بیانیه‌اش ساکنان شیعه در سیستان و بلوچستان را «بیگانگان» خوانده و نوشته است: اين عمليات هشداری است برای رژيم ايران كه به دخالت‌های خود در امور دينی و مذهبی اهل سنت پايان دهد و دست از اعدام و جنايت بردارد و اسرای زندانی را آزاد كند در غير اين صورت عمليات‌های استشهادی با شدت بيشتری ادامه خواهد يافت.



در این اطلاعیه از سيف‌الرحمان چابهاری و حسان خاشی به عنوان دو نفر از بمبگذاران انتحاری در انفجارهای روز چهارشنبه نام برده شده است.



حسین‌علی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس، عاملان این دو انفجار انتحاری در چابهار را دو فرد وهابی معرفی کرد.



در همین حال برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی، از جمله آمریکا را به دست داشتن در این عملیات متهم کرده‌اند.



از جمله علاءالدین بروجردی، رئيس كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس گفت: تجربه حوادث گذشته اثبات كرده است كه سازمان‌های اطلاعاتی انگليس و آمريكا پشت سر جناياتی نظير جنايت صبح روز چهارشنبه چابهار قرار دارند.



رد پای پاکستان و دستگیری یکی از عوامل انفجارها



مصطفی محمد نجار، وزیر کشور، در واکنش به حملات انتحاری در چابهار گفت: گروهی تروريست كه آن طرف مرزهای شرقی در پاكستان در حال آموزش هستند و حضور دارند، اين اقدام تروريستی را انجام دادند.



آقای نجار از به‌دست آوردن «سرنخ های خوب» در این زمینه خبر داد و تاکید کرد که ماموران اطلاعاتی افرادی را دستگیر کرده‌اند.



یک مقام اطلاعاتی معرفی‌نشده در سیستان و بلوچستان به ایرنا گفته است که سه بمب‌گذار عامل این انفجارها، از مرز یک کشور همسایه به ایران وارد شده‌اند.



به گفته او یکی از این افراد در درگیری با ماموران امنیتی کشته شده، نفر دوم عملیات بمبگذاری در چابهار را انجام داده و فرد سوم هنگام خروج از ایران دستگیر شده است.



پیش‌تر علی‌محمد آزاد، استاندار سیستان و بلوچستان از دست داشتن دو نفر در این عملیات انتحاری خبرداده و گفته بود که یکی از این «عوامل تروریستی» عملیات را انجام داد و نفر دوم به دست ماموران کشته شد.



به گفته محمد عرب، معاون اجتماعی و انتظامی سیستان و بلوچستان، چهار نفر از اعضای نیروی انتظامی نیز در این انفجارها در چابهار کشته شدند.



محمود مظفر، رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر به ایسنا گفته است: از دو تا سه روز گذشته تهديداتی برای حملات تروريستی صورت پذيرفته بود و امدادگران جمعيت هلال احمر در اين راستا به صورت آماده‌باش در نواحی مختلف اين استان حضور يافتند.








View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر