۲۹ فروردین، ۱۳۹۱

آمریکا سوریه را به نقض آتش‌بس متهم کرد

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا ضمن "نامناسب" خواندن اوضاع در سوریه اظهار داشت، دمشق به بندهای طرح پیشنهادی صلح آزادی زندانیان سیاسی و صدور مجوز راهپیمایی مسالمت‌آمیز به معترضان پایبند نبوده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، مارک تونر، از مقامات وزرات خارجه آمریکا، روز دوشنبه (۱۶ آوریل/۲۸ فروردین) دولت سوریه را به نقض آشکار آتش‌بس و دیگر مفاد طرح پیشنهادی صلح متهم کرد. وی گفت: «هنوز هم درگیری‌های پراکنده در برخی نقاط کشور، به ویژه در شهر حمص در جریان است.»

بنا به گزارش‌های رسیده از سوی معترضان سوری، تنها در روز گذشته بیش از ۲۷ نفر در درگیری‌های سوریه جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که شامگاه یکشنبه (۱۵ آوریل) نخستین گروه از ناظران سازمان ملل متحد وارد سوریه شدند تا پس از رایزنی با مقامات این کشور از مناطق درگیری میان ارتش و نیروهای مخالف دولت بازدید کنند.

ناظران عضو در نخستین گروه شش نفره مستقر در سوریه شرایط بازدید از مناطق درگیری در این کشور را بسیار دشوار توصیف کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری آلمان، آن‌ها در اولین روز کاری خود اظهار داشتند که تمامی رفت و آمد‌ها و وظایفشان را می‌بایست با ماموران دولتی سوریه هماهنگ کنند.

به گفته‌ی این ناظران این امر، بازدید آن‌ها از شهر‌ها و بررسی اوضاع در مناطق درگیری را به تاخیر انداخته است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، پیش‌تر در بروکسل خطاب به رژیم بشار اسد گفته بود: «این وظیفه و مسئولیت دولت سوریه است تا امکان آمد و شد و تسریع در کار ناظران سازمان ملل را فراهم کند.»

قرار است به زودی تیم دیگری از ناظران متشکل از ۲۵ تا ۳۰ نفر به سوریه اعزام شوند. به گفته‌ی مقامات سازمان ملل متحد تعداد ناظران در ‌‌نهایت به ۲۵۰ نفر خواهد رسید.

وظیفه اصلی این ناظران بررسی نحوه اجرای مفاد شش گانه ذکر شده در طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان عنوان شده است. خروج نیروهای ارتش از شهرهای سوریه یکی از این مفاد است.

گیدو وسترله، وزیر خارجه آلمان نیز با تاکید بر رعایت تمامی بندهای شش گانه طرح پیشنهادی صلح، از دولت سوریه خواست خشونت را به طور کامل متوقف کند و به طرح عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه متعهد بماند.

بیانیه مخالفان دولت سوریه

از سوی دیگر "کمیته‌ی هماهنگی ملی سوریه" از گروه‌های مخالف دولت این کشور، طی بیانیه‌ای ضمن استقبال از اعزام ناظران سازمان ملل متحد به سوریه، دولت سوریه و همچنین روسیه و چین را به "کارشکنی" در کار ناظران سازمان ملل متهم کرده است.

اعضای این کمیته در این بیانیه بر خواست‌های پیشین خود از جمله مسلح کردن نیروهای مخالف دولت و برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه تاکید کرده‌اند.

در عین حال گزارش‌ها حاکی از ملاقات تعدادی از اعضای کمیته هماهنگی ملی سوریه با مقامات وزارت خارجه روسیه دارد. حسن عبدالعظیم از اعضای این کمیته، گفت‌و‌گو با دیپلمات‌های روسی را "مثبت و تاثیرگذار" ارزیابی کرد.

روسیه و چین پیش از قطعنامه اخیر سازمان ملل در مورد سوریه که تصویب آن راه اعزام ناظران بین‌المللی به سوریه را هموار کرد، تصویب دو قطعنامه علیه رژیم بشار اسد را وتو کرده بودند. اما هر دو کشور با طرح پیشنهادی صلح کوفی عنان موافقت کردند. این طرح قرار است زمینه گفت‌و‌گو میان دولت سوریه و نیروهای مخالف رژیم اسد را فراهم سازد.

KB/PB

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر