۲۵ فروردین، ۱۳۹۱

کلینتون: در مذاکرات استانبول، دادن ضمانت به ایران را مد نظر داریم





خبر - مردمک



به گفته وزیر خارجه آمریکا، غرب نشانه‌هایی دریافت کرده که جمهوری اسلامی با ایده‌هایی به میز مذاکرات اتمی می‌آید و آمریکا نیز دادن ضمانتی را که ایران در پی آن خواهد بود، قطعا در نظر خواهد گرفت.




هیلاری کلینتون دیروز ۲۴ فروردین، در حالی که تنها یک روز به برگزاری مذاکرات اتمی میان گروه ۱+۵ با ایران در استانبول باقی مانده، در واشنگتن گفت که غرب به دنبال «نتایج ملموس» از این مذاکرات است.



امروز جمعه ۲۵ فروردین هیئت مذاکره‌کننده ایران به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد استانبول شد و مذاکرات اتمی فردا شنبه ۲۶ فروردین با حضور هیئت‌هایی از روسیه، انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین، آلمان برگزار خواهد شد.



خانم کلینتون تاکید کرده است که گروه ۱+۵ خواستار این است که مقام‎های ایران به روشنی نشان دهند که در برنامه پیشنهادی خود، در پی دستیابی به سلاح اتمی نیستند.



این مقام ارشد دولت ایالات متحده همچنین گفته است گروه مذاکره‌کننده غربی، با جدیت و بدون وقفه در این زمینه تلاش می‌کند تا ببیند آیا ظرفیتی برای توافق وجود دارد یا خیر.



او تصریح کرد که در این مذاکره «درک می‌کنیم جمهوری اسلامی به دنبال ضمانت یا اقداماتی از طرف غرب خواهد بود و ما قطعا آن‌ها را در نظر خواهیم گرفت» اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.



به گفته وزیر خارجه آمریکا، برای ایران، گروه ۱+۵ و جامعه بین‌الملل روشن است که پنجره دیپلماتیک برای مذاکرات باز است اما برای همیشه باز نخواهد ماند و پس موضوع زمان باید در نظر گرفته شود.



او طی یک ماه گذشته چندین تاکید کرده که ایران باید فورا به «نگرانی‌های بین‌المللی» درباره برنامه اتمی پاسخ دهد و در عمل ثابت کند که چگونه با اعتقاد به ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی در اسلام، این کشور نیز قصد ندارد به سلاح‌های اتمی دست یابد.



دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دو روز پیش از سفر خود به استانبول از «ابتکارهای جدید» ایران در مذاکرات خبر داد و ابراز امیدواری کرد که‌ غرب نیز با همین رویکرد وارد مذاکرات شوند تا این دور از گفت‌و‌گو‌ها نتایجی داشته باشد که «اعتماد ملت ایران را جلب کند.»



همچنین علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفته بود «ما برای رفع برخی نگرانی‌های ساخته شده فکر و ذهن آن‌ها آمادگی داریم و ایران با حسن نیت در این مذاکرات شرکت می‌کند» و از طرفین دیگر نیز خواست تا با حسن نیت پای میز مذاکره حاضر شوند.



شب گذشته نیز، غلام‌علی حداد عادل، مشاور عالی رهبر ایران گفته بود «فضای قبل از شروع مذاکرات این دور در مقایسه با قبل آرام‌تر است و زبان دو طرف کمی نرم‌تر شده و با یک زبان محترمانه و ملایم تری موضع گیری می‌کنند.»



اما محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه با ادبیاتی تند تصریح کرد که غرب به طور مداوم، نسبت به ملت ایران توهین و بی‌ادبی می‌کند و با زبان زور صحبت می‌کند و هشدار داده «روشی که در پیش گرفته‌اید جواب نخواهد داد و باید ادبیات خود را در قبال این ملت اصلاح کنید.»



آخرین دور مذاکرت ایران و گروه مذاکره‌کننده ۱+۵ که نمایندگان شش قدرت غربی هستند، سال گذشته میلادی در استانبول بدون حصول نتیجه پایان یافت.









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر