۲۹ فروردین، ۱۳۹۱

اتحادیه اروپا: تحریم‌ها علیه ایران لغو نمی‌شوند

اتحادیه اروپا لغو تحریم‌ها علیه ایران در جریان مذاکرات جاری را منتفی دانسته است. همزمان جمهوری اسلامی خواهان رفع تحریم‌ها قبل از مذاکرات بغداد شده و از شفاف‌سازی برنامه اتمی و راه‌حل «برد- برد» سخن گفته است.
یلی سوندال وزیر خارجه دانمارک، که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد گفته است که تا زمانی که ایران گام‌هایی را درمتقاعد کردن جامعه بین المللی نسبت به صلح‌آمیزبودن برنامه‌های اتمی‌اش برندارد، تغییری در تحریم‌ها علیه این کشور روی نخواهد داد.

وزیر خارجه دانمارک که روز دوشنبه ( ۱۶ آوریل)، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاهش تحریم ها علیه ایران همزمان با جریان مذاکرات، گفت: «اگر ما به ایران بگوییم که احتمالا بخشی از تحریم ها را لغو خواهیم کرد وضعیتی خطرناک ایجاد خواهد شد.»

سوندال گفت: «ایران قهرمان جهان در انجام مذاکرات دور و دراز است که نهایتاَِ هم به نتیجه‌ای نمی‌انجامد.»

وزیر خارجه دانمارک این سخنان را درحالی بیان کرد که همزمان وزير امور خارجه جمهوری اسلامی از جهان غرب خواست که ‎در زمان باقی‌مانده تا مذاكرات بغداد «در جهت اعتمادسازی حركت کند» و «در اين مسير نسبت به رفع تحريم‌ها اقدام نماید.»

"مذاکرات استانبول، نقطه عطف"

علی‌اکبر صالحی نشست استامبول را نقطه عطفی در گفت‌وگوهای گروه ۵+۱ و ایران دانست. نمایندگان پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، و آلمان روز شنبه (۱۴ آوریل/ ۲۶ فرودین) با هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در استامبول دیدار و گفتگو کردند.

نمایندگان دو طرف پس از این دیدار، ضمن مثبت خواندن فضای مذاکرات استانبول از توافق بر سر ادامه گفت‌وگوها در نشست بغداد خبر دادند. ‌دور پیشین گفت‌گوهای گروه ۵+۱ و ایران ۱۵ ماه پیش در استانبول به دلیل پافشاری ایران بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم بی‌نتیجه ماند.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه (۱۶ آوریل/ ۲۸ فروردین) در گفت‌وگو با ایسنا، دلیل شکست گفت‌وگوها در ۱۵ ماه پیش را "نبود نیت حل موضوع از سوی طرف مقابل" دانست.

"بسته پیشنهادی ما نفی نشده است"

هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی در دور پیشین گفت‌وگوها با یک بسته پیشنهادی راهی مذاکرات استامبول شده بود که شامل پیشنهاداتی از جمله برای حل مشکلات اقتصادی جهان، حل و فصل مسائل بین‌المللی و خلع سلاح جهانی می‌شد.

علی‌اکبر صالحی روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی در مورد این بسته پیشنهادی گفت: «اين بسته پيشنهادی هنوز پا برجاست و نفی نشده است. ممكن است در يك جلسه بندهايی مورد بحث قرار گیرد، اما پرداختن به يك بند به معنای نفی ديگر بندها نيست.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در این گفت‌وگو مدعی شد که ایران ۱۵ ماه پیش نیز خواستار ادامه گفت‌وگو بود اما غرب گفت‌وگو را دنبال نکرد. صالحی افزود: «امروز آن‌ها به مذاكرات بازگشته‌اند، ما نبوديم كه به مذاكره بازگشتيم، زيرا ما از ابتدا قائل به مذاكره بوديم.»

همکاری در چارچوب معاهده ان‌.پی‌.تی

علی‌اکبر صالحی ضمن تأکید بر این‌که ایران "اهل شفا‌ف‌سازی، گفت‌وگو و برون رفت ‌برد-برد" است، افزود: «ظاهرا آن‌ها از ديد خود نگرانی‌‌هايی نسبت به فعاليت هسته‌يی ما دارند و ما نيز از ديد خود حق و حقوقی برای خود قائليم. ما حاضريم شرايط رفع نگرانی‌‌های ساختگی‌ را كه آن‌ها در ذهن خود ايجاد كرده‌‌اند ‌فراهم كنيم، زيرا به كار خود اطمينان داريم.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی معاهده ان‌.پی.تی را چارچوب همکاری طرفین اعلام کرد. کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از دیدار روز شنبه اعلام کرد که گروه ۵+۱ با ایران توافق کرده است که محور گفت‌وگوها معاهده عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) خواهد بود.

کاترین اشتون گفت:«معاهده ان.‌پی.‌تی پایه گفت‌وگوهای جدی خواهد بود تا این اطمینان حاصل شود که ایران به تعهداتش بر اساس این پیمان عمل می‌کند».

سعید جلیلی‌، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌.ان.ان این توافق را "یکی از توافق‌های خوب" خواند و گفت: «ما مثل همیشه اعلام کردیم که آماده هستیم تا همه تکالیفی را که در ان.پی.تی ذکر شده است انجام بدهیم و متناسب با آن از تمام حقوقی که در ان پی تی ذکر شده برخوردار باشیم.»

سعید جلیلی در پاسخ به سوالی در مورد آمادگی ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در جهت اعتماد سازی، نیاز ایران به سوخت ۲۰ درصدی برای ایزوتوپ‌های پزشکی را مطرح کرد. او افزود: «ما امروز معتقدیم که اعتماد سازی برای ایرانی‌ها باید ساخته شود.»

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه ضمن اشاره به این توافق گفت: «حقوق كشورها در اين معاهده مشخص است. ما از آن‌ها خلع سلاح را می‌‌طلبيم و آن‌ها از ما می‌‌خواهند كه هيچگاه به سمت فعاليت‌های غيرصلح‌آميز نرويم. از ديدگاه ما اين چارچوب مناسبی است.»

درخواست رفع تحریم‌ها تا سوم خرداد

علی‌اکبر صالحی از توافق دو طرف برسر تنظیم نقشه راهی خبرداد که تعیین کننده طرح گام به گام تا نشست بغداد (۲۳ ماه مه / ۳ خرداد) خواهد بود. او در این مورد افزود: «بر مبنای آن يك گام ما برمی‌‌داريم و يك گام همزمان نيز آن‌ها برمی‌‌دارند.»

صالحی در عين حال گفت: «تفسير و جزئيات اين طرح به آينده موكول می‌‌شود.» وی همچنین با اشاره به فتوای آیت‌الله‌ خامنه‌ای در مورد «حرام بودن سلاح هسته‌يی» این فتوا را فقهی دانست که بر مبنای مقاصد سياسی صادر نشده است.

صالحی گفت: «اين فتوا مبانی علمی، فقهی، اصولی و اخلاقی دارد كه می‌‌تواند در جهت تقويت ان.‌پی‌.تی و خلع سلاح موثر باشد.»‎ وزير امور خارجه جمهوری اسلامی از جهان غرب خواست که ‎در زمان باقی‌مانده تا مذاكرات بغداد «در جهت اعتمادسازی حركت کند» و «در اين مسير نسبت به رفع تحريم‌ها اقدام نماید.»

SB/JT

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر