۲۸ فروردین، ۱۳۹۱

ابهام در استعفای مرتضوی؛ تهدید نمایندگان به استیضاح دوباره وزیر





خبر - مردمک



در حالی که با وعده سعید مرتضوی برای استعفا، استیضاح وزیر کار منتفی شد، امروز، دوشنبه، ۲۸ فروردین مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهوری از ادامه کار مدیرعامل صندوق اجتماعی خبر داد.




یک روز پس از آن‌که با اعلام خبر استعفای دادستان سابق تهران از پست مدیریت صندوق تامین اجتماعی کشور، استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتفی شده بود، با پخش شدن زمزمه‌هایی درباره عدم استعفای آقای مرتضوی، نمایندگان بار دیگر وزیر کار را تهدید به استیضاح کردند.



پایگاه اینترنتی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز به نقل از علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهوری از ادامه کار سعید مرتضوی در سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی خبر داد. آقای جوانفکر این روند را «‌یک درس پندآموز» دانست.



سعید مرتضوی نیز به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است که در پنج روز گذشته احمد توکلی با او دیداری نداشته است.



او گفته: بنده تلاش کردم دروغگویی‌ها خاتمه یابد، ولی ظاهراً با وجود این تلاش‌ها، این هدف محقق نشد.



آقای مرتضوی در این گفت‌وگو که روز یکشنبه، ۲۷ فروردین منتشر شده، اشاره‌ای به استعفا یا ادامه کارش نداشته است. اما احمد توکلی درباره سخنان آقای مرتضوی گفته که آن‌ها در روزهای ۱۹ و ۲۱ فروردین با یکدیگر دیدار کرده‌اند. او ضمن تایید سخنان آقای مرتضوی، خبرنگاران را در انعکاس حرفش مقصر دانست.



اما پرویز سروری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به خبر ادامه کار سعید مرتضوی گفت که اگر مرتضوی به سازمان تأمین اجتماعی باز‌گردد، استیضاح‌کنندگان بار دیگر موتور استیضاح را روشن می‌کنند.



او تاکید کرد: سعید مرتضوی به این نتیجه رسیده که ‌به سازمان تأمین اجتماعی نرود و ما نیز به او توصیه می‌کنیم این تصمیم عاقلانه خود را عملی کند چرا‌که در غیر این صورت استیضاح‌کنندگان بار دیگر موتور استیضاح را روشن خواهند کرد.



آقای سروری تهدید کرد که در صورت عدم استعفای مرتضوی، نمایندگان در نطق‌های قانونی خود نیز مطالبی را مطرح خواهند کرد.



«اعتماد به مرتضوی خطا بود»



علی مطهری، نماینده اصولگرای منتقد دولت که تنها نماینده‌ای بود که دیروز امضایش را پس نگرفت به خبرگزاری مهر گفت: اعتماد به سعید مرتضوی خطا بود و سر کار نرفتن او نصف روز بیشتر دوام پیدا نکرد.



به باور آقای مطهری، سعید مرتضوی می‌خواست جلسه استیضاح برگزار نشود و تخلفاتش از تریبون مجلس بازگو نشود و در نتیجه محاکمه‌اش تسریع نشود.



او تاکید کرد که نمایندگان باید زمانی استیضاح را منتفی می‌کردند که آقای مرتضوی خودش استعفا و وزیر رسماً استعفای او را می‌پذیرفت نه این‌که به صرف اعلام آمادگی آقای مرتضوی برای استعفا، آن هم به گفته شخص ثالث یعنی آقای حداد، استیضاح را منتفی کنند تا هم سرخودشان کلاه برود و هم جایگاه مجلس تنزل پیدا کند.‌



غلامرضا مصباحی مقدم نیز گفت که نمایندگان منتظرند تا سعید مرتضوی به تعهدی که به حداد عادل داده، عمل کند. چرا که در غیر این صورت قطعاً استیضاح وزیر بار دیگر در صحن علنی مطرح خواهد شد



دو روز پیش غلامعلی حدادعادل طی نامه‌ای به نمایندگان نوشته بود که سعید مرتضوی در چند مرحله مذاکره حضوری و پس از آن تلفنی قول داده است تا از سمت خود استعفا کند.



این نماینده اصولگرای مجلس در نامه خود آورده، بعد از آن که سعید مرتضوی در ارتباط با موضوع با او مشورت کرده، از روی «مصلحت اندیشی» به او پیشنهاد کرده تا برای حل مشکل از سمت مدیریت عاملی سازمان تامین اجتماعی استعفا کند.



استیضاح‌کنندگان نیز روز یکشنبه، ۲۷ فروردین با قول استعفای مرتضوی، طرح خود را پس گرفتند. در همین زمینه احمد توکلی تصریح کرد که سعید مرتضوی با او تماس گرفته و گفته است که در منزل حضور دارد و قول داده که سر کار نرود. خبرگزاری فارس هم خبر داد که دیروز آقای مرتضوی سر کار حاضر نشده است.



اما ابوترابی‌فرد، معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفته است که محمود احمدی‌نژاد سه بار تاکید کرد که دولت هیچ تعهدی در‌باره عدم استیضاح نداده و آماده پاسخگویی به سوالات استیضاح کنندگان است.



پیش‌تر نیز خبرهایی مبنی بر اینکه محمود احمدی‌نژاد پیغامی تهدید‌آمیز به مجلس فرستاده و در آن تاکید کرده که درصورت استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سعید مرتضوی را سرپرست این وزارتخانه خواهد کرد، منتشر شده بود.



پس گرفتن طرح استیضاح در جلسه دیروز منتقدانی هم داشت. در حالی که علی لاریجانی، رئیس مجلس از کار هیئت رئیسه مبنی بر پس گرفتن طرح استیضاح دفاع می‌کرد جواد جهانگیرزاده به بیان تذکر دیگری در این ارتباط پرداخت و با انتقاد از طرح موضوعاتی مانند «حکمیت» تصریح کرد که طرح این مباحث به کیفیت کار مجلس لطمه می‌زند.



مصطفی کواکبیان، کاظم جلالی، محمدجواد ابطحی و سلمان ذاکر هم از دیگر منتقدان پس گرفتن استیضاح وزیر کار بودند که به بیان تذکر به رئیس مجلس پرداختند.



آقای مرتضوی اسفندماه سال گذشته به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب شد و چند روز پس از آن در میان مخالفت‌های نمایندگان مجلس مراسم معارفه او انجام شد.



بی‌توجهی وزیر کار و سعید مرتضوی نسبت به درخواست برکناری یا استعفای مرتضوی باعث شد تا هفته پیش ۲۰ نماینده مجلس به دلیل انتصاب سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی خواهان استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی شوند.



سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، یکی از متهمان اصلی پرونده کهریزک بود که پس از افشای جنایات کهریزک، از سمت خود برکنار شد.



او در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از پرونده کهریزک نیز مقصر شناخته شد. هفته گذشته نیز، خبرگزاری‌های ایران خبر دادند که به دلیل شکایت شاکیان پرونده کهریزک، یکی از قضات دادگاه عمومی تهران برای او قرار جلب صادر کرده است.









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر