۱۳ فروردین، ۱۳۹۱

واکنش چین به تحریم های امریکا: کاخ سفید حق ندارد کشورها را مجازات کند

چین تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر موافقت با اجرای تحریم های مصوب کنگره این کشور علیه نظام مالی و صنعت نفت ایران را رد کرده است.


مصوبه کنگره آمریکا به دولت این کشور این امکان را می دهد که بانک های خارجی طرف معامله با بانک مرکزی ایران را مجازات کند.


به گزارش بی بی سی، در همین رابطه چین شنبه ۳۱ مارس (دوازدهم فروردین) در واکنش به این تصمیم گفته است که آمریکا حق ندارد به بطور یکجانبه سایر کشورها را مجازات کند.


این در حالی است که چین واردات نفت خود را از ایران کم کرده است.


در بیانیه صادر شده از سوی کاخ سفید آمده بود که آقای اوباما به این نتیجه رسیده که عرضه جهانی نفت به اندازه ای است که تحریم نفتی ایران به تامین نیازهای متحدان آمریکا آسیب نخواهد زد.


آمریکا نتوانسته چین، بزرگترین خریدار نفت ایران را به طور کامل با خود همراه کند، اما کره جنوبی به عنوان چهارمین کشور وارد کننده نفت ایران، امروز اعلام کرد که برای شدیدتر کردن تحریم ها علیه ایران با آمریکا همکاری می کند.


دولت آمریکا پیش از این ژاپن و ده عضو اتحادیه اروپا را به دلیل کاهش قابل توجه واردات نفت خام از ایران از مجازات مستثی کرده بود.


علیرغم موضع گیری امروز چین درباره تصمیم آمریکا، این کشور تاکنون در قبال تحریم های اعمال شده علیه ایران سیاستی دوگانه داشته است.


مقامات این کشور تاکید می کنند که چین این حق را دارد که از ایران و یا هر کشوری دیگر نفت خریداری کند، اما در عین حال به آرامی اقدام به کاهش واردات نفت از این کشور کرده اند.


مقامات چینی دلیل کاهش میزان واردات نفت خام از ایران را اختلاف بر سر قیمت عنوان کرده اند، نه حمایت از تحریم های آمریکا علیه ایران.


فریدون خاوند، استاد اقتصاد دانشگاه رنه دکارت در پاریس درباره سیاست دو گانه چین گفته است که این کشور می خواهد روابط خوب خود را با هر دو کشور آمریکا و ایران حفظ کند.




View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر