۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۱

شهادت 4 خنثی کننده مین در سوسنگرد


مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان گفت: چهار نفر از اعضای یک شرکت خصوصی هنگام خنثی کردن بمب در شهر سوسنگرد به شهادت رسیدند.



عبدالمجید عقیلی در گفتگو با مهر اظهار کرد: خنثی سازی مین در اغلب شهرهای جنوب خوزستان همچنان با گذشت سالها از پایان جنگ ادامه دارد به گونه ای که هم اکنون مناطق فراوانی هستند که در گذشته محل سکونت مردم بودند ولی هم اکنون به علت وجود مینهای باقی مانده از زمان جنگ، غیر قابل سکونت هستند.



وی افزود: برای نمونه در شهرستان خرمشهر هم اکنون بیش از 10 روستا به علت وجود مینهای خنثی نشده، غیر قابل سکونت هستند به همین دلیل وزارت دفاع توجه خاصی برای خنثی سازی کلیه مناطق مین گذاری شده استان خوزستان و سایر استانها داشته است ولی این امر تاکنون بسیاری از نیروهای تفحص شهدا، خنثی کنند و مردم عادی را به شهادت رسانده است.



عقیلی عنوان کرد: در آخرین اتفاقی که مینهای باقی مانده از زمان جنگ ایجاد کردند، شهادت چهار عضو یک شرکت خصوصی خنثی کننده بمب در شهر سوسنگرد بود که این امر به علت انفجار مین باقی مانده از زمان جنگ با عراق است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان گفت: این افراد برای یک شرکت خصوصی به نام اندیکو که در بخش خنثی سازی مین های جنوب خوزستان فعال است کار می کردند.



عقیلی عنوان کرد: وقتی نیروهای ایرانی شهر سوسنگرد را از عراق بازپس گرفتند، عراقی ها برای جلوگیری از تهاجم نیروهای ایرانی به داخل کشورشان از طریق مرز چذابه، اقدام به انجام مین گذاری گسترده در سوسنگرد کردند و این امر تاکنون باعث شده بسیاری از هموطنان ما در این نطقه به شهادت برسند.



وی در خصوص عملیات نیروهای عراقی در خاک عراق نیز گفت: در نخستین روزهای حمله عراق به ایران اسلامی، نیروهای عراقی از مرز چزابه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند و پس از اشغال بستان به سوی سوسنگرد روی آوردند. این افراد مقاومتهای پراکنده مدافعین محلی و رزمندگان را درهم شکستند و با عبور از سوسنگرد به طرف حمیدیه روانه شدند. اما در حمیدیه تانکهای عراقی در گل و‌لای منطقه زمین‌گیر شدند. نیروهای عراقی مجددا در اواخر آبانماه سال 1359، به سوسنگرد از غرب و جنوب حمله و بالاخره شهر را محاصره کردند. پس از آن بود که مردم سوسنگرد به محاصره دشمن افتادند و این محاصره سه روز به طول انجامید ولی بعد نیروهای ایرانی با اقتدار این شهر را از محاصره خارج و دشمن را به خارج از مرزهای عقب راندند.



سوسنگرد مرکز دشت آزادگان در غرب اهواز و در 65کیلومتری آن واقع شده است. رود کرخه از شمال شهر و شعبه ای از آن به نام نیسان از درون شهر و از شمال به جنوب می گذرد.


 


View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر