۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۱

رويترز: عربستان و عراق، کمبود نفت ايران در بازار را جبران کرده اند

خبرگزاری رويترز در گزارشی اختصاصی و با اشاره به آمار صادارت نفت می گويد، با توجه به تحريم هايی که نفت ايران را هدف گرفته، کاهش محسوسی در بازار جهانی ديده نمی شود و کشورهای عراق و عربستان سعودی، اين کمبود را جبران کرده اند.خبرگزاری رويترز در گزارشی اختصاصی و با اشاره به آمار صادارت نفت می گويد، با توجه به تحريم هايی که نفت ايران را هدف گرفته، کاهش محسوسی در بازار جهانی ديده نمی شود و کشورهای عراق و عربستان سعودی، اين کمبود را جبران کرده اند. اين گزارش همچنين می گويد آمار صادرات نفت ايران به کمترين ميزان خود در ۲۰ سال گذشته رسيده است.

اين گزارش همچنين با بررسی آمار اعلام شده در روز دوشنبه از سوی اوپک می گويد سازمان کشورهای صادر کننده نفت به بالاترين سطح توليد نفت خام از چهار سال گذشته تاکنون رسيده است.

«سموئل سيزوک»، يک کارشناس امور انرژی شرکت کی بی سی، به رويترز گفته است: «بدون افزايش توليد از سوی عراق و عربستان، امکان مقابله با کمبود نفت خام ايران وجود نداشت و ممکن بود قيمت ها با افزايش شديد روبرو شود. در حال حاضر اين کمبود، تاثير محسوسی نداشته است.»

وی همچنين گفته است: «به جز افزايش توليد از سوی عربستان و عراق، ديگر کشورها مانند امارات متحده عربی و کويت هم توليد خود را افزايش دادند تا تاثير اين کاهش، به حداقل برسد.»

گزارش ماه آوريل (ماه گذشته ميلادی) از صادرات ۱۲ کشور عضو اوپک می گويد فروش نفت ۳۱.۷۵ ميليون بشکه در روز بوده است. يک ماه پيشتر آمار فروش اوپک ۳۱.۳۲ ميليون بشکه در روز بود.

قيمت نفت خام در ماه مارس، دو ماه پيش به ۱۲۸ دلار در هر بشکه رسيد که بالاترين قيمت در چهار سال گذشته بود.  کارشناسان آن زمان گفتند هراس از کمبود نفت در بازار باعث بالا رفتن قيمت شده است. در روزهای گذشته قيمت نفت پايين آمده و نفت برنت دريای شمال در روز دوشنبه ۱۲۰ دلار در هر بشکه معامله شد.

گزارش رويترز می گويد اوپک که در چهار سال گذشته به دلايل مختلف توليد بالايی را در دستور کار نداشت، حالا به بالاترين توليد خود در اين مدت رسيده است.

در ماه آوريل، ماه گذشته ميلادی، بزرگترين افزايش توليد نفت در ميان کشورهای اوپک از سوی عراق بوده است. آمار رويترز می گويد عراق توليد نفت خود را به بيش از سه ميليون بشکه نفت در روز رسانده و نسبت به يک ماه پشتر، ۲۳۰ هزار بشکه در روز توليد خود با بيشتر کرده است.

عربستان سعودی در ماه آوريل، ماه گذشته ميلادی توليد خود را به ۱۰ ميليون بشکه در روز رسانده است. رويترز به نقل از منابع خود می گويد عربستان خواهان پايين آمدن قيمت نفت خام است و يپشنهاد کرده توليد نفت خام بيشتر شود.

«پل توستی»، کارشناس شرکت انرژی پی اف سی می گويد: «نفت خام زيادی الان در بازار عرضه می شود اما کشورهای توليد کننده نفتی که عضو اوپک نيستند با مشکلات توليد روبرو شده اند از همين رو ترس از کاهش در بازار نفت خام ديده شده و قيمت ها را بالا نگه داشته است.»

گزارش رويترز از توليد نفت خام ماه آوريل حاکی است ايران دوماه پياپی با کاهش توليد نفت خام روبرو شده است. اين در حالی است که از ماه ژوييه، تحريم های نفتی اتحاديه اروپا عليه ايران هم اجرا می شود.

«روی ميسون»کارشناس بازار نفت در لندن می گويد: «ايران با مشکلی روبرو است که اين مشکل همين طور دارد بزرگ تر می شود. آن ها توليد نفت را ادامه می دهند ولی فروش پايينی دارند در نتيجه به جای فروش، نفت را توليد و ذخيره می کنند.»

اين گزارش می گويدتوليد نفت ايران در ماه آوريل، ماه گذشته ميلادی به ۳.۱۵ ميليون بشکه در روز کاهش يافته که پايين ترين ميزان در ۲۰ سال گذشته است. ايران طبق آمار اداره انرژی آمريکا، در سال  ۱۹۹۰ و بیش از ۲۲ سال پیش، ۳.۰۸۸ ميليون بشکه نفت در روز توليد داشته است.

عربستان سعودی در یک سال گذشته دست‌کم دو بار برای پر کردن جای خالی نفت ایران در بازارهای جهانی به دنبال تحریم‌های غرب اعلام آمادگی کرده است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر