۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۱

مرد هزار چهره گرانی‌های اخیر کیست؟


الف نوشت: "گرانی پشت گرانی" حال و روز این روزهای بازار کالایی ایران شده است و دولتمردان هم برای متهم کردن یکدیگر در این باره گویی توپ و تانک اجاره کرده‌اند.



بیش از ۴۰ روز از سال ۹۱ گذشته است و هر روز اخبار و گزارش‌های جدید از وضعیت اسف‌بار قیمت کالاها در بازار منتشر می‌شود. روزی از گرانی مواد غذایی سخن گفته‌ می‌شود، روز دیگر از نبود برنامه مشخص دولت برای مدیریت بازار خبر می‌آورند و در انتها توپ و تانک‌ها اجاره می‌کنند تا با منحرف کردن مسیرها، مقصران اصلی شناسایی نشوند.



در این میان، پرسش‌های زیادی درباره گرانی‌های اخیر مطرح است که در اینجا به ۱۳ پرسش اشاره می‌شود:



۱- چرا مسئولان دولتی خیلی دیر از خواب غفلت بیدار شدند و گرانی‌ها را پذیرفتند و اعتراف کردند برنامه مشخصی برای مدیریت بازار نداشته‌اند؟



۲- چرا مجوز افزایش قیمتها توسط دستگاه‌های ذیربط در سکوت خبری و با چراغ خاموش صادر شد تا اینکه خبرنگاران با تهیه گزارش میدانی، اخبار مرتبط با این صدور مجوزها را رسانه‌ای‌ کنند؟



۳ - چرا یک مقام مسئول دولتی پیدا نمی‌شوند تا به صورت شفاف درباره گرانی‌ها سخن بگوید و این بار نگوید نام مقصران را در جیب‌مان داریم؟



۴- چرا در بحبوحه گرانی‌ها، دولتی‌ها بر اجرای شتابزده فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ( اصلاح گسترده قیمتها) اصرار دارند و آیا این خود دلیلی بر سوء‌استفاده‌ برخی‌ها برای گرانی نمی‌شود؟



۵- مقصران گرانی‌های اخیر چرا از کار برکنار نمی‌شوند و یا حداقل مثل تغییرات مدیریتی دیگر، برای استعفا تحت فشار قرار نمی‌گیرند؟



۶ - مردم درد و دل خود را درباره گرانی‌های اخیر با چه کسانی درمیان بگذارند؟



۷ - چرا واحدهای تولیدی دیگر به وعده‌های دولتی‌ها مبنی بر عدم افزایش قیمتها توجهی نمی‌کنند و بعضا راسا درباره برخی افزایش قیمتها تصمیم‌گیری می‌کند؟



۸ - چرا بعضا برخی مسئولان درباره گرانی‌ها مواضع دو‌پهلو می‌گیرند؟



۹ - آیا مسئولان بررسی کرده‌اند که چه میزان از گرانی‌های اخیر به مسایل اقتصادی و تحولات جهانی برمی‌گردد؟



۱۰- چرا شرایط طوری پیش رفته است که برخی تولیدکنندگان به جای افزایش قیمت، به کم فروشی روی آورده‌اند؟



۱۱- به راستی دستگاه‌های نظارتی ذیربط که مسئول کنترل قیمتها در بازار هستند، در خواب هستند؟



۱۲- آیا مسئولان از خانواده‌های خود پرسیده‌اند که با گرانی‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند؟



۱۳- به نظر شما، مرد هزار چهره گرانی‌ها کیست؟


View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر