۲۵ مرداد، ۱۳۸۹

اوباما: ساختن محلی برای عبادت مسلمانان حق قانونی آنهاست

پرزيدنت باراک اوباما، ريیس جمهوری آمریکا، با تأکید بر اينکه همه شهروندان آمریکایی - صرفنظر از نژاد و مذهب - از حقوق مساوی برخوردارند، به موضوع احداث مسجدی در محله منهتن در شهر نیویورک، پرداخته است.


سخنان ريیس جمهوری آمریکا توضیحی بود درباره گفته های پیشین وی که به عنوان تأیید ساحت مسجد در منهتن نیویورک تعبیر شده است. پرزیدنت اوباما در ضیافت افطار جمعه شب در کاخ سفید اظهار داشت مسلمانان حق دارند در محل مورد نظر خود در منهتن محلی برای عبادت بنا کنند، و افزود پای بندیِ ایالات متحده به آزادی مذهبی باید «تزلزل ناپذیر» باقی بماند.


اظهارات ريیس جمهوری آمریکا واکنش انتقادآمیز مردم و مقامات این کشور را در پی داشت، و پرزیدنت اوباما روز شنبه پیش از سفر به فلوریدا در پاسخ به خبرنگاران اظهارداشت ساختن محلی برای عبادت مسلمانان حق قانونی آنهاست اما وی در این باره که آیا ساختن یک مرکز اسلامی در محله منهتن نیویورک در نزدیکی محل انفجار برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی کاری عقلایی است یا نه، نظری نمی دهد.


مسجد و مرکز اسلامی مورد نظر قرار است با هزینه ای در حدود صدمیلیون دلار در منهتن ساخته شود. بر اساس نقشه ارائه شده در بنای ۱۵ طبقه مرکز اسلامی منهتن یک تالار سخنرانی با گنجایش ۵۰۰ نفر، سالن تئاتر، رستوران و مراکزی برای بازدید عموم پیش بینی شده است.


شهردار نیویورک و تنی چند از مقامات آن ایالت با پشتیبانی از پروژه احداث مرکز اسلامی، آن را عاملی برای از بین بردن شکاف میان دنیای غرب و جهان اسلام می دانند.


با این حال، نظرسنجی اخیر شبکه خبری سی اِن اِن نشان می دهد که نزدیک به هفتاد درصد مردم آمریکا با احداث مسجد در فاصله کمتر از یک کیلومتر با محل انفجار برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی مخالفند. حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ اعضای القاعده به مرکزتجارت جهانی بيش از ۲۶۰۰ تن کشته برجای گذارد. مخالفان با احداث مسجد در منهتن، این اقدام را بی احترامی به قربانیان حملهء تروریستی یازدهم سپتامبر می دانند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر