۲۵ مرداد، ۱۳۸۹

سينگ: هند آماده است در مورد مسأله کشمير با پاکستان مذاکره کند

نخست وزير هندوستان در سالروز استقلال کشور خويش اعلام کرد که دهلی نو آماده است تا در مورد مسأله کشمير با پاکستان مذاکره کند.


مان موهان سينگ نخست وزير هندوستان در مراسم شصت و سومين سالگرد استقلال کشور خود، با اشاره به ناآرامی ها در آن بخش از کشمير که تحت حاکميت دهلی نوست، از آمادگی دولت خود برای گفتگو با هر گروه و کشوری که دستيازی به خشونت در اين خصوص را نفی کند، سخن گفت، مذاکراتی که می تواند در چارچوب افزايش خودگردانی و رفاه مردم آن ناحيه باشد، اما صريحاً تاکيد کرد، کشمير بخشی جدانشدنی از هندوستان است.


در همين حال «نيتين گادکاری» رهبر حزب مخالف بهاراتيا جاناتای هندوستان با شرکت در مراسم جداگانه ای اظهار کرد که با وجود پيشرفت در برخی زمينه ها، هنوز ۹۰ درصد مردم کشورش در فقر مطلق زندگی می کنند. نخست وزير هندوستان بخشی از اين فقر به ويژه در سال اخير را نتيجه افزايش قيمت سوخت وارداتی دانست.


حزب حاکم کنگره به رهبری خانم سونيا گاندی هم مراسمی به مناسبت سالگرد استقلال هندوستان بر پا کرد، و آقای سينگ هم که در اين مراسم شرکت کرده بود از هموطنان خود خواست تا به رغم تعدد مذاهب و گويش ها، بر نقاط مشترکشان تأکيد کنند.


روز شنبه پاکستان هم مراسم شصت و سومين سالگرد استقلال خود را جشن گرفت، دو کشوری که بجز مبارزات منجر به تقسيم شبه قاره هندوستان، و جنگی در چهار دهه پيش که منجر به جدايی پاکستان شرقی از پاکستان غربی شد، يکبار نيز مشخصاً در ۴۵ سال قبل بر سر ناحيه کشمير با يکديگر وارد جنگ شده اند. به گفته ناظران آگاه، تنش کمتر در روابط ميان اسلام آباد و دهلی نو در دهه اخير، سوای از بازدارندگی اتمی متقابل، مديون تمرکز بيشتر هر دو کشور بر مبارزه با تروريسم است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر