۲۵ مرداد، ۱۳۸۹

گزارش - «ترکیه در ارسال اسلحه به حزب‌الله لبنان، به ایران کمک نمی‌کند»




«ترکیه در ارسال اسلحه به حزب‌الله لبنان، به ایران کمک نمی‌کند»






مردمک -


به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآ‌رتص، دولت ترکیه اعلام کرد که هيچ توافقنامه‌ای را با دولت ایران در مورد ارسال اسلحه برای حزب الله لبنان امضا نکرده است.



پیش‌تر روزنامه ايتاليایی کوریلا دلاسرا اعلام کرده بود که مقامات بالای ایرانی با مقامات امنیتی ترکیه قراردادی را امضا کردند که به موجب آن آنکارا در تامین اسلحه برای نیروهای حزب‌الله لبنان به ایران کمک می‌کند.



اما مقامات ترکیه روز گذشته با تکذیب این خبر، اعلام کردند که این اتهامات پایه و اساسی ندارد.



وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این خبر روزنامه ايتاليایی گفت، اين ادعاها «بی‌پایه» است و نباید جدی گرفته شوند.



روزنامه ترکی حريت‌ نیز روز جمعه گذشته از قول یک مقام رسمی ترکیه نوشت که دولت این کشور هيچ قراردادی را با ایران در مورد ارسال سلاح برای حزب الله لبنان امضا نکرده است.



اوايل این ماه، دولت ترکیه نارضایتی‌اش را از صدور بيانیه وزارت دفاع اسرائیل در مورد نگرانی‌اش از انتخاب هاکان فيدان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه که روابط نزدیک و دوستانه ای با ایران دارد، ابراز کرد.



ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز در سخنرانی خود که از رادیو ارتش اسرائیل پخش شد، ضمن انتقاد از انتخاب شدن هاکان فیدان به ریاست اطلاعات ترکیه، از افشا شدن اطلاعات محرمانه بین دولت اسرائیل و ترکیه برای دولت ایران در آينده نزدیک ابراز نگرانی کرد.



اما به دنبال آن وزارت امور خارجه ترکیه با احضار سفیر اسرائیل، اعتراض دولت ترکیه را نسبت به اظهارات ایهود باراک به وی ابلاغ کرد.



حمایت ترکیه از حزب الله لبنان



صدای آمریکا، چندی قبل گزارش داد که دولت ترکیه اکنون سیاست تازه‌ای را در منطقه خاورمیانه در پیش گرفته و می‌خواهد همانند ایران، از مسلمانان ستمدیده و مظلوم منطقه به ویژه فلسطین دفاع کند.



بر اساس گزارش صدای آمریکا، در سال‌های اخیر ترکیه نه تنها در زمینه اقتصادی گوی سبقت را از ایران ربوده است، بلکه می‌رود تا رهبری سیاسی خاورمیانه و نقش مدافع «مستضعفین» منطقه را نیز از دست ایران خارج کند.



چندی پیش، ترکیه اعلام کرد که علی‌رغم مخالفت اسرائیل، قصد دارد یک منطقه صنعتی را در سرزمین فلسطین ایجاد کند.



از سوی دیگر حمله خردادماه کماندوهای اسرائیلی به کشتی ترکی که با کمک‌های بشردوستانه عازم غزه بود، نه تنها باعث ایجاد تنش بین آنکارا و تل‌آویو شد، بلکه نشان داد که ترکیه می‌خواهد به مدافع جدید فلسطینی‌ها و«مستضعفین» در منطقه تبدیل شود.



با این حال علی‌رغم احساس متناقض رهبران ایران نسبت به ترکیه و نقش آن در منطقه، ترکیه به هیچ‌وجه موافق حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای همسایه‌اش نیست و این یکی از مهم‌ترین حلقه‌های پیوند سیاسی دو کشور است. ایران همچنان به ترکیه به عنوان یک دوست و نیروی مثبت نگاه می‌کند.



روابط خوب ترکیه با ایران



ایران روابط سیاسی و تجاری خوبی با ترکیه دارد و دومین تامین کننده گاز طبیعی این کشور است.

ترکیه و ایران دارای 500 کیلومتر مرز زمینی هستند و ارزش سالانه روابط بازرگانی دو کشور، نزدیک به 7.5 میلیارد دلار است. به علاوه هر سال حدود یک میلیون ایرانی از ترکیه دیدن می‌کنند.



دولت ترکیه که ریشه‌های اسلامی دارد، علی‌رغم مخالفتش با وجود سلاح‌های هسته‌ای در منطقه، همواره از برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی کرده و تلاش کرده است که با ايفای نقش میانجی بین ایران و غرب، از طریق دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز، مسئله هسته‌ای ایران را حل کند.



همچنین ترکیه که از اعضای غیر‌دائم شورای امنیت سازمان ملل است، به همراه برزیل به چهاررمین قطعنامه تحریم شورای امنیت علیه ایران، رای منفی داد.








View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر