۲۸ آبان، ۱۳۸۸

تلاطم سياسی در ايران موجب بروز يک شوک فرهنگی شده است

واشنگتن تايمز زير عنوان "هنرمندان شورشی عليه دولت ايران" می نويسد محمد رضا شجريان استاد موسيقی سنتی همواره سعی ميکرد از برخورد علنی با آخوندهای حکمران بر کشورش اجتناب کند. بهمين جهت بسيار تعجب آوربود وقتی آقای شجريان - هنرمندی محبوب که علاقمندانش او را گل باران ميکنند - به نشانه اعتراض عليه دولت خواستار آن شد که راديو تلويزيون دولتی موسيقی او را پخش نکند.

واشنگتن تايمز می نويسد آنچه آقای شجريان را به اين کار واداشت رفتار دولت در سرکوبی بی رحمانه اعتراض های مرتبط با چگونگی برگزاری انتخابات دوازدهم ژوئن (۲۱ خرداد) بود، که آقای شجريان و ميليونها ايرانی ديگر معتقدند به گونه ای مزورانه مقام رياست جمهوری را برای دومين بار به محمود احمدی نژاد سپرد.

واشنگتن تايمز می نويسد تلاطم سياسی ايران موجب بروز يک شوک فرهنگی شده است، و صدها تن از موسيقيدانان، بازيگران، فيلمسازان، شاعران و نويسندگان عليه دولت برای سرکوبی ناراضيان و بازداشت هزاران نفر به صدا درآمده اند. يک مورد بخصوص و مايه خجالت برای دولت، دختر فيلمساز مشاور فرهنگی خود آقای احمدی نژاد است که در ماه اکتبر با تاکيد بر سرکوبی ها درکشور، از آلمان پناهندگی خواست.

واشنگتن تايمز می نويسد واکنش دولت متهم ساختن هنرمندان در افتادن به دام دشمنان خارجی، و تشديد فشار بر کارهايشان برای انطباق با خط عقيدتی خود بوده است. بيش از صد هنرمند با ممنوعيت آثارشان مواجه شده اند، و يا از سفرشان به خارج جلوگيری شده است. بسياری ديگربازداشت شده اند.

* مرگ معترضين توقيف شده خشم حتی بعضی از محافظه کاران حامی دولت را نيز برانگيخته است

نيويورک تايمز زير عنوان "مرگ يک دکتر زندان درايران سوء ظن برانگيز است" می نويسد يک پزشک ايرانی که گزارشهايش در باره معترضين شکنجه ديده و مداوا شده توسط او در ترسناک ترين زندان تهران علنی شده بود جان سپرده است، و همزمان، گزارشهای ضد و نقيض در باره علت مرگ او شامل حمله قلبی، تصادف اتوموبيل و يا خودکشی، موجب طرح اتهاماتی توسط اپوزيسيون شده است، که اين پزشک بيست و شش ساله را کشته اند.

نيويورک تايمز می نويسد افشاگری های حاکی از شکنجه معترضين توقيف شده در سرکوبی های پس از انتخابات ايران، و مرگ بعضی از آنها، برای حکمرانان آخوندی کشور مايه خجالتی شديد بوده است. به گزارش وب سايت های اپوزيسيون، دکتر رامين پوراندرجانی که مجبور شده بود گواهی مرگ يکی از قربانيان سرشناس را عوض کند، بعدا با يک کميسيون پارلمانی مامور تحقيق در باره بدرفتاريها صحبت ميکند.

نيويورک تايمز می نويسد مرگ چند معترض توقيف شده خشم اپوزيسيون وحتی بعضی از محافظه کاران حامی دولت را برانگيخته است.

نيويورک تايمز می نويسد چند وبسايت اپوزيسيون نگرانی هائی را مطرح ساخته اند که کشته شدن پوراندرجانی ناشی از آگاه بودن وی از وضعيت چند نفر از قربانيان شکنجه ديده در زندان کهريزک، از جمله محسن روح الامينی، پسر بيست و چهارساله يک چهره سرشناس محافظه کار بوده است

0 comments:

ارسال یک نظر