۲۸ آبان، ۱۳۸۸

نیروگاه بوشهر 'تا ماههای آتی' راه اندازی می شود

مقامات ایرانی بدون تعیین تاریخی مشخص وعده داده اند که نیروگاه اتمی بوشهر در آینده راه اندازی می شود.

روز چهارشنبه، 18 نوامبر (27 آبان)، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با خبرنگاران به نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که "طی ماه های آینده سوخت گذاری در قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر انجام خواهد شد."

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای جلالی به نقل از علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که پیشتر در کمیسون امنیت ملی حضور یافته بود، خبر داد که "طبق توافقی که با روسها انجام شده، این نیروگاه در ماه های آتی راه اندازی خواهد شد و در حال حاضر مراحل پایانی خود را می گذراند."

جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از انتشار گزارش هایی در مورد تعویق مجدد در راه اندازی نیروگاه بوشهر صورت گرفته است.

در حالیکه شرکت روسی مجری طرح نیروگاه بوشهر وعده داده بود که سرانجام، این نیروگاه تا پایان سال میلادی جاری فعالیت خود را شروع می کند، روز دوشنبه، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که راه اندازی نیروگاه تا پایان سال صورت نخواهد گرفت.

وزیر انرژی روسیه دلیل تعویق در آغاز به کار نیروگاه بوشهر را مسایل فنی عنوان کرد.

خبر تاخیر مجدد در راه اندازی نیروگاه بوشهر، که طبق قرارداد اولیه می بایست ده سال پیش آغاز به کار کند، با گزارش هایی حاکی از ناخرسندی دولت روسیه از تعلل ایران در اجرای پیشنهاد مبادله اورانیوم غنی شده در داخل با سوخت مورد استفاده در رآکتور اتمی تهران همزمان بوده است.

این همزمانی باعث گمانه زنی در این مورد شد که احتمالا روسیه عمدا به تعهد خود در مورد نیروگاه بوشهر عمل نکرده است به خصوص اینکه پیشتر، گزارش شده بود که دولت روسیه از تحویل یک سیستم دفاع ضدهوایی به ایران، که قرارداد آن قبلا بسته شده بود، خودداری ورزیده است.

آقای جلالی گفت که انتشار خبر "چنین اظهاراتی از سوی مقامات روس موجب ایجاد برخی التهابات در افکار عمومی شده بود."

التهاب خبری

این نماینده مجلس افزود که آقای صالحی در جلسه صبح چهارشنبه کمیسیون امنیت ملی گزارش کاملی را از توافقات صورت گرفته با روسیه، وضعیت کنونی نیروگاه بوشهر و آخرین هماهنگی های صورت گرفته به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرد.

آقای جلالی گفت که زمان دقیقی برای راه اندازی بوشهر اعلام نمی شود و دلیل آن را اختلاف بین ماه های شمسی و میلادی عنوان کرده است.

وی آنچه را که التهاب آفرینی خبری خواند مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت "برخی کشورها که به روابط ایران و روسیه حساسیت دارند با طرح این مسایل شانتاژ خبری می کنند، ضمن اینکه انتشار چنین اخباری موجب ایجاد التهاب در افکار عمومی داخلی کشور می شود."

به گزارش ایرنا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفته است که در جلسه روز چهارشنبه از رئیس سازمان انرژی اتمی خواسته شد تا با جدیت پیگیر موضوع باشد زیرا چهارده سال از انعقاد قرارداد نیروگاه بوشهر با روسها می گذرد و با توجه به اینکه این نیروگاه به نماد همکاری ایران و روسیه تبدیل شده، امیدواریم هرچه زودتر به بهره برداری برسد."

آقای جلالی در مورد "تعلل روسها در تحویل سامانه موشکی اس 300 " گفت که کمیسیون امنیت ملی پیگیر این موضوع است و از وزارت خارجه خواسته است این موضوع را پیگیری کند.

انتشار خبر خودداری روسیه از فروش سیستم موشک ضدهوایی به ایران با واکنش انتقاد آمیز تعدادی از مقامات ایرانی از جمله وزیر دفاع و رئیس ستاد فرماندهی کل قوا مواجه شد.

در مورد به تعویق افتادن راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر، روز سه شنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ارتباط این موضوع با سیاست هسته ای ایران را رد کرد و گفت که دلیل تاخیر در آغاز به کار این نیروگاه مسایل فنی بوده است.

آقای لاوروف افزود که مجری روسی طرح ساخت نیروگاه بوشهر مصمم است تا قبل از راه اندازی این نیروگاه، از امنیت و کارآیی کامل آن اطمینان حاصل کند.

در خبر دیگری در همین زمینه، خبرگزاری ایرنا به نقل از سخنگوی شرکت روسی اتم استروی اکسپورت، پیمانکار اصلی نیروگاه بوشهر، گزارش کردکه آزمایش دستگاه ها و تجهیزان نیروگاه با موفقیت ادامه دارد.

0 comments:

ارسال یک نظر