۳۰ بهمن، ۱۳۹۰

"برنامه هسته‌ای ایران در حال شکل دهی یک بحران در خاورمیانه است"




وزیر خارجه بریتانیا:






1390/11/29










ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، هشدار داد که در صورت دست یافتن ایران به سلاح اتمی، ممکن است خاورمیانه به سوی «یک جنگ سرد جدید» سوق پیدا کند.



آقای هیگ که با روزنامه تلگراف بریتانیا گفت‌و‌گو می‌کرد، گفت: اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، دیگر کشورهای خاورمیانه هم می‌خواهند کار مشابهی بکنند.



«در نتیجه، ممکن است خطرناک‌ترین دور اقدامات (کشور‌ها) برای تکثیر هسته‌ای، با تمام پیامدهایی که در ایجاد بی‌ثباتی دارد، در خاورمیانه آغاز شود.»



در نظر آقای هیگ، «یک بحران» در خاورمیانه در حال شکل گیری ست و چنین شرایطی، خطر «بروز یک جنگ سرد جدید» در خاورمیانه را بدون فراهم بودن «مکانیزم‌های امنیتی» به دنبال دارد.



کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند اما ایران برنامه هسته‌ای خود را در جهت اهداف صلح آمیز توصیف می‌کند.



ایران حتی گزارش آژانس بین المللی انرزی اتمی پیرامون نشانه‌های تلاش این کشور برای دستیابی به سلاح اتمی را نپذیرفته و آن را رد کرده است.



کشورهای غربی پس از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، فشار‌ها بر ایران را به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش داده‌اند.



آقای هیگ می‌گوید که بریتانیا به دنبال اقدام نظامی علیه ایران نیست اما این کشور از «استراتژی دوگانه اعمال تحریم‌ها از یک سو و فشار برای مذاکره از سوی دیگر» حمایت می‌کند.



ایران طی روزهای اخیر برای انجام مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ ابراز آمادگی کرده است.



منبع: بی‌بی‌سی

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر