۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۱

احتمال بیمه مستقیم نفت ایران توسط دولتهای چین وهند

دبیرکل «انجمن صاحبان کشتی چین» گفت:که دولت چین در حال بررسی امکان صدور ضمانت‌نامه‌های دولتی برای کشتی‌های چینی واردکننده نفت از ایران است.


به گزارش خبرگزاری رویترز  ژانگ شوگو،گفت که مقام‌های دولتی چین در این فکر هستند تا کشتی‌های نفت‌کش چینی را پس از آغاز دوره تحریم جدید اتحادیه اروپا علیه ایران که تاریخ شروع آن در ماه ژوئیه است بیمه کنند.


 هند و کره جنوبی نیز در فکر صدور ضمانت‌نامه‌های دولتی برای نفت‌کش‌های هندی و کره‌ای واردکننده نفت از ایران هستند.


یکی از پیامدهای تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران این است که بیمه‌گران اروپایی دیگر اجازه نخواهند داشت کشتی‌های حامل نفت ایران را بیمه کنند. هدف از این تحریم جدید، قطع صدور نفت ایران به منظور واداشتن حکومت ایران به توقف برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای است.


هم‌اینک حدود ۹۰ درصد از بیمه‌گران نفت‌کش‌های جهان در غرب مستقر هستند و به این خاطر تحریم‌های جدید اروپایی تهدیدی برای خریداران اصلی نفت ایران در آسیا یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی به‌شمار می‌آید.


به نوشته رویترز، هم‌اینک بیشتر کشتی‌های نفت‌کش چینی که متعلق به شرکت‌هایی چون «کشتیرانی چین»، «گروه کاسکو» و «نفت‌کش‌های نانجینگ» هستند تحت پوشش بیمه‌های شرکت‌های بیمه اروپایی قرار دارند.


دبیرکل انجمن صاحبان کشتی چین روز دوشنبه گفت که: «شرکت‌های کشتیرانی نگران هستند که اگر مسئله بیمه کشتی‌هایشان حل نشود، دیگر قادر به پذیرش سفارش خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران نباشند.»


وی افزود: «ما این نگرانی خود را مطرح کرده‌ایم و اداره‌های مرتبط دولتی در حال مطالعه آن هستند.»


به گفته آقای ژانگ، وزارت دارایی چین، کمیته مقررات بیمه چین، وزارت ترابری و کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، نهادهایی هستند که این طرح را در دست بررسی دارند؛ وی اما در مورد اینکه تصمیم در این زمینه چه زمانی گرفته خواهد شد توضیحی نداد.


به نوشته رویترز، شرکت‌های نفتی هند هفته گذشته گفته‌اند که حتی اگر محدود شدن بیمه‌ها باعث ایجاد ریسک برای کشتی‌هایشان شود تصمیم دارند به حمل‌ونقل نفت ایران ادامه دهند.


اما ژانگ شوگو می‌گوید که شرکت‌های چینی چنین مخاطره‌ای نمی‌کنند و مداخله دولتی در این مورد ضروری است.


چین تا چندی پیش خریدار اصلی نفت از ایران بود و بیش از ۲۰ درصد از صادرات نفت ایران به این کشور صورت می‌گرفت اما آمارهای منتشرشده در هفته گذشته نشان می‌دهد که این کشور واردات نفت از ایران را نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۱۱ حدود ۵۰ درصد کاهش داده‌است.


 

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر