۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۱

قرارداد 6روزه کارگران برای ندادن حقوق روز جمعه!


دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم با بیان اینکه ۸۰درصد نیروی کار جامعه، حتی امیدی به آخر برج و گرفتن حقوق ماهیانه هم ندارد، گفت: در برخی از کارخانجات قم قرارداد ۶روزه با کارگران بسته می‌شود تا حقوق یک روز تعطیل هفته که جمعه باشد را به کارگران ندهند



به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، علی طالبی عصر امروز در جمع خبرنگار استان قم، با اشاره به فرارسیدن روز جهانی کار و کارگر، ضمن تبریک این روز به همه کارگران، اظهار داشت: امیدواریم موانع پیشرفت تولید ملی و مشکلات کارگران برطرف شود.



وی گفت: جامعه کارگری همواره فرصت روز جهانی کارگر را غنیمت شمرده و همیشه سعی کرده با استفاده از ظرفیت این روز، موضوعات مربوط به خود را به گوش مسئولین کشور و همه جامعه برساند.



دبیر ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر استان قم، گفت: امسال با توجه به اوضاع موجود در محیط‌های کار و تشکل‌های کارگری، برنامه ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر را فقط به دیدار و گفت‌و‌گو با دست اندرکاران مربوطه و علما اختصاص دادیم. آن چیزی هم که در این گفت‌و‌گو‌ها بیشتر به آن‌ها پرداخته می‌شود وضع موجود نیروی کار جامعه و بازنشستگان است.



وی گفت: متأسفانه در بخش شاغلین جامعه، مشکلاتی از قبیل عدم امنیت شغلی داریم که واقعا این مشکل امروز طغیان می‌کند؛ با این وضعیت نیروی کار نمی‌تواند از خودش خلاقیتی داشته باشد.



طالبی با بیان اینکه کارگر ما در حال از دست دادن حال و رمق کاری است، اضافه کرد: شرایط به گونه‌ای شده است که متأسفانه می‌توانیم به جرأت بگوییم نیروی کار موجود کشور اصلا امنیت شغلی ندارد؛ یعنی ۸۰درصد نیروی کار جامعه، حتی امیدی به آخر برج و گرفتن حقوق ماهیانه هم ندارد.



وی با تأکید بر اینکه قرار داد موقت کار خلاف قانون، خلاف عرف، خلاف شرع و خلاف انسانیت است، تصریح کرد: شرایط این چنینی به اندازه‌ای به پیش رفته که کارفرما این جرأت را به خود می‌دهد که قرار داد ۶روزه با کارگران بسته تا حقوق یک روز تعطیل هفته که جمعه باشد را به کارگران ندهد.



دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم گفت: کلا ترکیب کار و روابط کاری با توجه به قراردادهای موقت کاری در محیط‌های کارگری، اصلا مناسب نیست.



وی در ادامه سخنان خود گفت: از نظر معیشت هم وضع مناسبی نداریم؛ یعنی کارگران شاغل ما، نه تنها از نظر نیازهای اولیه مالی تأمین نیستند، بلکه حتی بیش از ۴۰درصد از هزینه‌های زندگی را دریافت نکرده و کمتر از آن حقوق می‌گیرند؛ متأسفانه راه هم به جایی ندارند و صدایشان هم به گوش کسی نمی‌رسد.



دبیر ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر استان قم ابراز داشت: انتظار می‌رود از دولت محترم که با توجه به اینکه واقعیت را می‌داند و حقیقت کاملا روشن است، فکری اساسی برای معیشت نیروی کار کند؛ چرا که بیان این مسائل فقط شعار نیست، بلکه نیاز اولیه و واقعی جامعه است؛ حقیقتی است که جامعه ما با آن سر و کار داشته و آن را لمس می‌کند.



وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در چند سال گذشته شرایط به گونه‌ای شد که شاهد ضعیف شدن تشکل‌های کارگری بودیم و این اصلا به صلاح جامعه کارگری و حتی نظام نیست، چرا که آثار و تبعاتی هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت خواهد داشت.



طالبی در خصوص آثار و تبعات دراز مدت تضعیف تشکل‌های کارگری تصریح کرد: با توجه به اینکه نظام حاکم بر جامعه ما یک نظام اسلامی و مردمی است، باید این بخش را به خوبی اداره کند تا حکومت اسلامی از نظر مردمی قدرتمند شود و جز این هم به صلاح نیست.



وی افزود: از آثار دراز مدت تضعیف تشکل‌های کارگری که بگذریم، آثار کوتاه مدتی هم خواهد داشت، که امروزه می‌بینیم حال و رمقی در نیروی کار نمانده که این بی‌رمقی روی کیفیت و خودکفایی و دیگر اوضاع موجود کار اثر گذار است.



دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم گفت: عدم توجه به کار و تلاش‌های قشر کارگران به جایی رسید که مقام معظم رهبری امسال را در تکمیل شعار جهاد اقتصادی سال گذشته، به نام سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» مطرح کردند تا مسئولین در یابند که حتما نیاز به تجدید نظر در مواجهه با جامعه کارگری و تلاش‌های آنان دارند.



وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: جامعه کارگری اگر چه از بسیاری از کمبود‌ها و ناعدالتی‌های موجودی که بر آنان تحمیل شده رنج می‌برد، اما اصل انقلاب را به هیچ قیمتی نمی‌فروشد.



طالبی اضافه کرد: البته در کنار این اعتقاد و پایبندی خود به نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی، چون کار می‌کنیم نمی‌خواهیم فقیر باشیم.


 


View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر