۲۸ فروردین، ۱۳۹۱

امارات سفیر ایران را در‌ارتباط با جزیره ابوموسی احضار کرد





خبر - مردمک



در ادامه واکنش‌های امارات متحده عربی به سفر رئیس‌جمهوری ایران به جزیره ابوموسی، وزارت امور خارجه این کشور، سفیر ایران را احضار و نامه‌ای اعتراض‌آمیز به او ابلاغ کرده است.




در این نامه که عصر روز یکشنبه، ۲۷ فروردین ابلاغ شده، انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، سفر محمود احمدی‌نژاد را «نقض حاکمیت» این کشور دانسته است.



همچنین شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیز در ابوظبی با سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد دیدار کرده و این سفر را محکوم کرده است.



محمود احمدی‌نژاد در چهارمین سفر استانی‌ خود به هرمزگان ۲۲ فروردین از جزیره ابوموسی دیدار کرد که واکنش شدید وزیر امور خارجه امارات را در پی داشت و او این اقدام را «نقض آشکار حاکمیت» این کشور توصیف شد.



مناقشه میان ایران و امارات بر سر مالکیت سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک از سال ۱۳۵۴ با خروج نیروهای انگلیسی از این جزایر و ورود نیروهای نظامی ایران به این سه جزیره بر اساس توافق‌های صورت گرفته میان دو کشور آغاز شده است.



امارات علاوه بر احضار سفیر خود از تهران برای مشورت، بازی دوستانه تیم ملی این کشور در مقابل تیم ملی ایران را که قرار بود ۲۹ فروردین در امارات برگزار شود، به‌طور یک‌جانبه لغو کرد.



همچنین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قصد دارند روز چهارشنبه درباره اختلاف ایران و امارات بر سر جزیره ابوموسی که مناقشه‌برانگیز شده، جلسه اضطراری برگزار کنند.



هرچند تاکنون دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به این اظهارات موضع‌گیری نکرده است، اما واکنش نمایندگان مجلس همچنان ادامه دارد و آن‌ها خواستار موضع‌گیری دولت شده‌اند.



اسماعیل کوثری، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است ادعای امارات در مورد جزایر سه گانه «توطئه طراحی شده استکبار است» و فاقد ارزش حقوقی و کاملا غیرقانونی است.



کاظم جلالی، سخنگوی این کمیسیون نیز از بررسی تحرکات امارات در کمیسیون خبر داده و افزوده ایران انتظار ندارد که برخی آن‌ها در پی «سیاست‌ قدرت‌های جهان مسیر اختلاف‌افکنی و انحراف از حقایق و واقعیت‌های جغرافیایی و تاریخی منطقه را دنبال کنند.»



محمد کرمی‌راد، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه «کشور امارات هم روزی جزو سرزمین ایران بوده»، تصریح کرده: ادعای امارات درمورد جزایر سه گانه ایرانی واهی و غیر قانونی است.



حسین نقوی، عضو دیگر این کمیسیون نیز گفته است حتما کاهش روابط با این کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی خواهد شد اما از دولت انتظار داریم به طور جدی با امارات برخورد کند و به این راحتی عبور کند.



در همین راستا، یک شرکت توریستی ایران دیروز اعلام کرد که تور بازدید از این جزایر را راه می‌اندازد.



در اوایل دهه هفتاد میلادی چند روز پیش از استقلال امارات از بریتانیا، بر اساس توافقنامه‌ای تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران بازپس داده شد و در مورد جزیره ابوموسى مقرر شد که «حاکمیت مشترک ایرانى- شارجه‌اى» برای آن در نظر گرفته شود.



اما به گفته دولت امارات این توافق در آن دوره به زور به آن‌ها تحمیل شده و از نظر حقوق بین‌الملل معتبر نیست و ایران نیز با مستندات تاریخی، سه جزیره را جزو خاک خود می‌داند و می‌گوید هنگام توافق با بریتانیا، دولت مستقلی در خلیج فارس جز ایران وجود نداشته است.



شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان تصریح کرده است که سفر آقای احمدی‌نژاد، وضعیت قانونی این جزایر را که به گفته او، بخشی از سرزمین ملی امارات متحده عربی محسوب می‌شوند، تغییر نخواهد داد.



او پیش‌تر نیز گفته بود که مسئله کنترل این سه جزیره نه تنها مانعی بر سر توسعه روابط ایران با امارات، بلکه مانعی در مقابل توسعه روابط ایران و کشورهای عربی است.



امارات طی سال‌های گذشته بار‌ها در شورای همکاری خلیج‌فارس و در نشست‌های مشترک با کشورهای عربی بیانیه صادر کرده و بر حق خود در این جزایر پافشاری کرده و ایران نیز به شدت این ادعا را رد کرده است.









View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر