۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

هشدار بانک مرکزی: خطر بی‌اثر شدن یارانه‌ها به دلیل تورم بالا

بانک مرکزی جمهوری اسلامی در گزارشی با اشاره به افزایش تورم در ایران در اثر اجرای هدفمندی یارانه‌ها نسبت به خطر بی‌اثر شدن و بی‌فایدگی یارانه‌های نقدی، کاهش سطح رفاه مردم و افزایش شکاف طبقاتی در کشور هشدار داد.بانک مرکزی جمهوری اسلامی در گزارشی با اشاره به افزایش تورم در ایران در اثر اجرای هدفمندی یارانه‌ها نسبت به خطر بی‌اثر شدن و بی‌فایدگی یارانه‌های نقدی، کاهش سطح رفاه مردم و افزایش شکاف طبقاتی در کشور هشدار داد.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، اعلام کرد که بانک مرکزی در گزارش اخیر خود با تأکید بر تأثیر اندک قانون هدفمندسازی در زمستان سال ۸۹ بر وضعیت هزینه زندگی در کشور آورده است که یارانه‌ها در واقع تنها تورم را خنثی می‌کنند.

در این گزارش آمده است: «انتظار می‌رود با توجه به این که دهک‌های بالای درآمدی برای رفع احتیاجات خود با محدودیت‌های مالی روبه‌رو نیستند، یارانه‌های نقدی اثر چندانی بر مخارج واقعی این خانوارها نداشته و فقط اثر تورم هزینه‌های جاری خانوارها را خنثی نماید.»

بانک مرکزی ضمن هشدار نسبت به خطر بی‌اثر شدن یارانه‌های نقدی، تأکید کرده است که قشر کم‌درآمد جامعه برای رفع احتیاجات خود به یارانه‌های نقدی متکی است.

بانک مرکزی به تازگی نرخ تورم در سال ۱۳۹۰ را با ۹.۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته، ۲۱.۵ درصد اعلام کرد ، رقمی که آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به رشد قیمت‌ها آن را «غیرواقعی» دانسته و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این نرخ را «شک‌برانگیز» خوانده است.

طرح هدفمندسازی یارانه‌ها آذرماه ۱۳۸۹ به اجرا درآمد و از آن زمان تاکنون موج انتقادها از دولت محمود احمدی‌نژاد از نحوه اجرای این قانون بالا گرفته است.

به گفته برخی از مجلسی‌ها و کارشناسان اقتصادی، طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به افزایش گرانی و تورم دامن زده است.

بانک مرکزی نیز در گزارش اخیر خود تأکید کرده است تا زمانی که تمامی مبلغ یارانه‌ها صرف جبران تورم می‌شود، شکاف طبقاتی در کشور ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد همواره اجرای این طرح را به نفع اقتصاد جامعه دانسته است. وی به تازگی تأکید کرد که این طرح یکی از «کارهای اساسی برای پرکردن فاصله‌ها و ایجاد جهش در آبادانی کشور» است، اگرچه آمار بانک مرکزی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

در همین حال، به گفته بانک مرکزی، در زمستان سال ۹۰، دویست هزار تن به تعداد بیکاران افزوده شده و نرخ بیکاری در این فصل با ۲.۳ درصد افزایش به ۱۴.۱ درصد رسیده است.

در آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص هزینه و درآمد خانوارهای شهری در سال ۱۳۸۹ نیز آمده است که در این سال متوسط هزینه یک خانوار شهری بیش از متوسط درآمد آن بوده و همچنین ۲۲.۵ درصد خانوارها در سال ۱۳۸۹ بدون فرد شاغل بوده‌اند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر