۳۰ فروردین، ۱۳۹۱

هشدار کنگره یهودیان اروپا در مورد "سونامی نفرت"

رئیس‌ کنگره یهودیان اروپا در مورد شکل گرفتن "سونانی نفرت" علیه یهودیان در صورت شدت گرفتن تنش‌ها در خارومیانه هشدار داد. موشه کانتور افزایش تنش میان ایران و اسرائیل را بر افکار عمومی اروپا موثر دانست.
رئیس ‌کنگره یهودیان اروپا در مورد افزایش نفرت علیه یهودیان اروپا هشدار داد. موشه کانتور روز چهارشنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو گفت که تنش میان اسرائيل و ایران بر افکار عمومی اروپا تأثیر گذاشته است. او افزود، این مناقشه بهانه‌ای برای حملات ضدسامی علیه یهودیان ساکن اروپا فراهم کرده است.

موشه کانتور ضمن هشدار در مورد شکل گرفتن "سونامی نفرت" علیه یهودیان اروپا، از مقامات مسئول اسرائیلی خواست راه‌کاری برای مقابله با ادامه این روند بیاندیشند تا در صورت حمله احتمالی اسرائیل به "تأسیسات غیرقانونی ساخت سلاح‌هسته‌ای ایران"، موجی از نفرت علیه یهودیان اروپا به راه نیافتد.

اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت یهودیان

رئیس‌ کنگره یهودیان اروپا خواستار اقداماتی شد که جامعه یودیان اروپا را از هر گونه "خشونت و تحریک" محافظت کند.

او با اشاره به اینکه "مساجد اروپا در حال رشد هستند"، تأکید کرد که باید در چارچوب برنامه‌ای پیشگیرانه‌ در مورد وضعیت یهودیان اطلا‌ع‌رسانی شود. او همچنین در مورد شدت گرفتن تنش‌ها در خارومیانه هشدار داد.

کمتر از یک ماه پیش یک مرد جوان مسلمان در شهر تولوز فرانسه سه کودک دانش‌آموز یهودی و یک روحانی یهودی را به ضرب گلوله به قتل رساند. این جوان که محمد مراح معرفی شد، به پلیس فرانسه گفته بود که دانش‌آموزان یهودی را به انتقام خون کودکان فلسطینی کشته است.

رئیس ‌کنگره یهودیان در کنفرانس خبری روز چهارشنبه همزمان از آخرین اظهارت گونتر گراس، نویسنده آلمانی دارنده نوبل ادبیات انتقاد کرد. موشه کانتور افزود که گونتر گراس با شعر تازه خود به طور غیرمستقیم موجب برانگیختن نفرت علیه یهودیان شده است.

گونتر گراس در خطابه منثوری با نام "آنچه باید گفت" اسرائیل را متهم به تداراک احتمالی حمله نابودکننده به ایران کرد و رویکرد این کشور را تهدیدی برای صلح جهانی دانست. این خطابه با واکنش‌های انتقادی بسیاری مواجه شد.

از نظر بسیاری از منتقدان، گراس در تشریح مناقشه کنونی بر سربرنامه اتمی ایران توازن را رعایت نکرده و حتی معلول را به جای علت گرفته است.

"نتانیاهو به اسرئیل صدمه می‌زند"

دولت اسرائیل در واکنش به نوشته گونتر گراس، او را عنصر نامطلوب خواند و از حق سفر به اسراییل محروم ساخت. الی جیشای، وزیر کشور اسراییل حتی خواستار آن شد که آکادمی نوبل در واکنش به سخنان گونتر گراس، جایزه وی را بازپس گیرد.

گارس پس از اعتراض‌ها و انتقادهایی که به شعرش مطرح شده‌اند، از نظرات خود دفاع کرد، اما در عین حال اذعان داشت که اگر یک بار دیگر می‌خواست این شعر را بسراید، ترجیحا لفظ کلی "اسرائیل" را به کار نمی‌برد.

گراس تاکید کرد که هدف انتقاد وی در وهله نخست سیاست‌های دولت کنونی اسرائیل و رئیس آن بنیامین نتانیاهو بوده است.

به عقیده این نویسنده‌ی آلمانی، نتانیاهو شخصیتی است که در حال حاضر بیش از همه به اسرائیل لطمه می‌زند و این نکته‌ای است که به گفته‌ی خودش می‌بایست آن را در شعر برجسته می‌کرد. وی در عین حال از اتهامات کلی و دردآوری که به او انگ یهودستیزی می‌زنند، ابراز دلسردی کرد.

SB/MM

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر