۲۸ فروردین، ۱۳۹۱

محمود عباس نگران اضمحلال تشکیلات خودگردان فلسطین

رئیس تشکیلات خودگردان در نامه‌ای به نخست‌وزیر اسرائیل نوشت که دولت اسرائیل باعث شده، این تشکیلات عملا منحل شود. محمود عباس برای مذاکره با اسرائیل اعلام آمادگی کرده اما برای این منظور شرایطی قائل شده است.






روز دوشنبه (۱۶ آوریل / ۲۸ فروردین) خبرگزاری فرانسه گزارش داد که کپی نامه‌ی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را در اختیار دارد. بر اساس این گزارش، عباس نوشته است که «نتیجه‌ی اعمال دولت‌های اسرائیل در سال‌های گذشته این است که تشکیلات خودگردان فلسطین اقتدار خود را از دست داده و در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اقلیمی و امنیتی هیچ‌ نقشی ندارد.» او به نتانیاهو هشدار می‌دهد:«شورای خودگردان فلسطین دیگر توجیهی برای موجودیت خود ندارد و اگر این وضعیت ادامه یابد، تشکیلات خودگردان قادر نخواهد بود به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منظور از تعهدات بین‌المللی، توافقنامه‌هایی است که دو طرف پس از قرارداد اسلو در سال ۱۹۹۳ تا کنون امضا کرده‌اند.

این نامه قرار است توسط سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودمختار فلسطین به نتانیاهو تحویل داده شود. فیاض در روزهای آینده در راس هیئتی با نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات می‌کند. این نخستین دیدار مقامات بلندپایه‌ی اسرائیلی و فلسطینی در یک سال ونیم گذشته است. آخرین مذاکرات صلح در اواخر سال ۲۰۱۰ به دلیل ادامه‌ی شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی قطع شد.

شرط‌های مذاکره

محمود عباس در نامه‌ی خود از نخست وزیر اسرائیل خواسته است "هر چه زودتر" نظرش را راجع به این مسائل بیان کند: اصل ایجاد یک کشور فلسطینی و به رسمیت شناختن مرزهای ۱۹۶۷، توقف فعالیت‌های اسرائیل در زمینه‌ی شهرک‌سازی، آزادی تمامی زندانیان فلسطینی در اسرائیل و لغو تمامی تصیماتی که با توافق‌های میان دو کشور در تضاد است، به ویژه توافقاتی که از سال ۲۰۰۰ تاکنون صورت گرفته‌اند.
عباس نوشته است، در صورتی که تشکیلات خودگردان فلسطین در این موارد پاسخ مثبت دریافت کند، حاضر است با دولت اسرائیل وارد مذاکره شود. اما او تاکید کرده است که حداقل شرط مذاکره، توقف شهرک‌سازی و به‌رسمیت شناختن مرزهای ۱۹۶۷ است.

نتانیاهو روز ۴ آوریل در یک مصاحبه اظهار داشت که با ایجاد یک کشور فلسطینی موافق است. به اعتقاد او، بدیل دیگر در مقابل تشکیل یک کشور فلسطینی این است که فلسطینیان درون اسرائیل زندگی کنند، که «این امر ساختار یهودی کشور اسرائیل را تخریب می‌کند.» نخست‌وزیر اسرائیل در پایان مصاحبه‌اش گفت: «تا آنجا که به من مربوط می‌شود خواهم کوشید ساختار یهودی و دمکراتیک اسرائیل حفظ شود.»

مرکز تحقیقات استراتژیک دانشگاه تل‌آویو قبلا اعلام کرده است که با توجه به رشد جمعیت اعراب مقیم اسرائیل، آن‌ها در آینده نزدیک ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل خواهند داد. در این صورت، اسرائيل اگر بخواهد یک کشور دموکراتیک باقی بماند، مجبور است حاکمیت اکثریت عرب را بپذیرد و در این صورت دیگر یک کشور یهودی نیست. اگر حاکمیت اکثریت را نپذیرد، دیگر یک کشور دموکراتیک نخواهد بود.

پشتیبانی آلمان از کشور مستقل فلسطین

یک هفته پیش از این مصاحبه، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان در دیدار با سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، در برلین اعلام کرد که دولت آلمان به ایجاد یک کشور فلسطینی کمک خواهد کرد. به گفته‌ی وستروله، کمک‌های آلمان به تشکیلات خودگردان در سال جاری میلادی تا ۷۰ میلیون یورو افزایش یافته است.

وزیر خارجه‌ی آلمان تاکید ورزید که آلمان در صورتی از تاسیس کشور فلسطین پشتیبانی خواهد کرد که اسرائیل و فلسطینیان در این زمینه به توافق رسیده باشند.

شهرک‌سازی یکی از مهم‌ترین موانع ادامه‌ی مذاکرات صلح است. در حال حاضر بیش از ۳۴۰ هزار یهودی در کرانه‌ی باختری رود اردن و ۲۰۰ هزار نفر در شرق اورشلیم مسکن گزیده‌اند. جامعه‌ی جهانی تاکنون اشغال شرق اورشلیم را به‌رسمیت نشناخته است. سازمان ملل متحد شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی را، حتی اگر با مجوز دولت اسرائیل صورت گرفته باشد، به‌رسمیت نمی‌شناسد.

FP/JT

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر